Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Skip to main content

Vägledning förkommet hjälpmedel

Vägledning gällande hantering av hjälpmedel som förkommit och när hjälpmedel inte återlämnas enligt de lånevillkor som anges i Handbok för personliga hjälpmedel inom hälso- och sjukvård.

Situationer där anmälan om förkommet hjälpmedel görs

Situation Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4
Hjälpmedlet är borta, går ej att återfinna hos patient. Den som får information om att hjälpmedlet är borta efterfrågar vad som hänt och rapporterar till vård-/omsorgsgivare, enligt lokal rutin. Vård-/omsorgsgivare bedömer om det föreligger oaktsamhet eller inte. Vård-/omsorgsgivaren* registrerar anmälan om förkommet hjälpmedel i AM-system. Om patient/brukare varit oaktsam väljs vid registrering att patient/brukare ska debiteras. Har hjälpmedlet förkommit utan oaktsamhet väljer man i formuläret att patient/brukare inte ska debiteras. Vid oaktsamhet: Om debiterbart värde finns debiterar vård-/omsorgsgivaren patienten/brukaren och anger inom 3 månader i ärendet i AM-system att debitering skett. Om debiterbart värde saknas avslutas ärendet utan debitering.
Patient vägrar återlämna hjälpmedlet.

Vård-/omsorgsgivare skickar snarast brev om återlämning av hjälpmedlet, enligt lokal rutin.
Förslag på brevmall
"Återlämning av hjälpmedel".

Om återlämning inte skett inom 1 månad efter att brev skickats, registrerar vård-/omsorgsgivaren* förkommet hjälpmedel i AM-system och anger att patient/brukare ska debiteras.

Hjälpmedelscentralen återkopplar om debiterbart värde finns. Finns inte debiterbart värde avslutas ärendet i AM-system.

När debiterbart värde finns, debiterar vård-/omsorgsgivaren patienten/brukaren och anger i ärendet, inom 3 månader, att debitering skett.

Förslag på brevmall som kan användas i samband med ärendets avslut för att tydliggöra att hälso- och sjukvårdens ansvar för hjälpmedlet upphör. "Ansvar vid ej återlämnade hjälpmedel"

Dödsbo - Hjälpmedlet saknas har förkommit. Hämtning går ej att utföra av Hjälpmedelscentralen, exempelvis på grund av att ingen öppnar eller finns på plats. Hjälpmedel har inte heller återlämnats av dödsboet till Hjälpmedelscentralen.

Vård-/omsorgsgivare skickar brev till dödsbo inom 1 månad efter att patient/brukare avlidit.

Olika scenarier:
1. Brev går ut och hjälpmedel kommer tillbaka.

2. Varken brev eller hjälpmedel kommer tillbaka.
3. Brev kommer i retur, adressat okänd

Förslag på brevmall "Dödsbo"

 

 



1. Ärendet avslutas. Ingen anmälan av förkommet hjälpmedel görs

2-3. Vård-/omsorgsgivare* registrerar förkommet hjälpmedel i AM-system och anger om hjälpmedlet ska debiteras eller inte. Ärenden där debitering inte ska ske avslutas.











2-3. Om debitering ska ske återkopplar Hjälpmedelscentralen debiterbart värde. Finns inget debiterbart värde avslutas ärendet i AM-system. Finns debiterbart värde debiterar vård-/omsorgsgivaren patienten/brukaren. Vård-/omsorgsgivaren anger inom 3 månader i AM-system att debitering skett.
Stöld, brand eller olycka där hjälpmedlet har förkommit. Vård-/omsorgsgivaren utreder händelsen, enligt lokal rutin. Vård-/omsorgsgivaren bedömer om det föreligger oaktsamhet eller inte. Vård-/omsorgsgivaren* registrerar anmälan om förkommet hjälpmedel i AM-system. Om patienten/brukaren varit oaktsam väljer man vid registreringen att patient/brukare ska debiteras. Har hjälpmedlet förkommit utan oaktsamhet väljer man i formuläret att patient/brukare inte ska debiteras.

Vid oaktsamhet: Om debiterbart värde finns debiterar vård-/omsorgsgivaren patienten/brukaren och anger inom 3 månader i ärendet i AM-system att debitering skett. Om debiterbart värde saknas avslutas ärendet utan debitering.

 

Patient har flyttat från Västra Götaland och hjälpmedlet har tagits med. Följ rutin "Hjälpmedelshantering när patient flyttar över Västra Götalands gränser" som finns på Hjälpmedelscentralens hemsida. Om mottagande region/kommun inte tar kostnaden för hjälpmedlet ska hjälpmedlet skickas tillbaka till Västra Götaland. Vård-/omsorgsgivaren skickar brev till patient/brukare om återlämning.
Förslag på brevmall "Utflyttade"

Görs inte återlämning registreras en anmälan om förkommet hjälpmedel i AM-system. Vård-/omsorgsgivaren* anger i anmälan om debitering ska ske eller inte. Vård-/omsorgsgivaren* väljer att debitering inte ska ske i de fall patienten/brukaren saknar folkbokföringsadress. 
Hjälpmedelscentralen återkopplar om debiterbart värde finns. Finns inget debiterbart värde avslutas ärendet. Finns det ett debiterbart värde och vård-/omsorgsgivaren angivit att debitering ska ske, debiterar vård-/omsorgsgivaren patienten/brukaren 1 månad efter att brev skickats ut. Vård-/omsorgsgivaren* anger i ärendet i AM-system, inom 3 månader, att debitering har skett.
Patient har flyttat utomlands och hjälpmedlet har tagits med. Ingen utredning krävs. Vård-/omsorgsgivaren* registrerar en anmälan om förkommet hjälpmedel i AM-system och anger att debitering inte ska ske. Ärendet avslutas i AM-system.    

*Avser utsedd person hos vård-/omsorgsgivaren som har behörighet att registrera förkomna hjälpmedel i AM-system.

Situationer där anmälan om förkommet hjälpmedel inte görs

Situation Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4
Hjälpmedel saknas vid returtagning Saknas hjälpmedlet vid returtagning makuleras hämtordern för de hjälpmedel som saknas och hyran återstartas. Förskrivaren får ett automatiskt meddelande i webSesam att hämtordern är makulerad och får därefter registrera en ny hämtorder om hjälpmedet återfunnits. Om förskrivaren efter kontroll fortfarande anser att hjälpmedlet har återlämnats, ska förskrivaren registrera en felrapport i kategorin "Tillbakalämnat men ej avregistrerat hjälpmedel" Hjälpmedelscentralen eftersöker hjälpmedlet och bevakar om det kommer tillbaka med påföljande returleverans. Återfinns inte hjälpmedlet avregistrerar Hjälpmedelscentralen hjälpmedlet och registrerar "Svinn efter utredning". Vid avregistrering avslutas hyran. Vårdgivaren ska inte registrera en anmälan om förkommet hjälpmedel. Hyran under bevakningstiden krediteras inte.  
Förskrivning av hjälpmedel från buffertförråd som avser utomlänspatient. Följ rutin "Manuell kundorder för utomlänspersoner och kvotflyktingar" på Hjälpmedelscentralens hemsida      
Vårdgivare önskar kassera hjälpmedel istället för att återlämna, t.ex kraftigt nedsmutsad dyna eller lyftsele. Grundprincipen är att alla hjälpmedel ska återlämnas till Hjälpmedelscentralen. Vid t.ex kraftigt nedsmutsat hjälpmedel kan Hjälpmedelscentralen skrota hjälpmedlet direkt. Kontakta Hjälpmedelscentralens kundtjänst, val 2 därefter val 1, lager, leverans, kundorder.      
Skada utöver normal förslitning (onormalt slitage). Följ rutin för "onormalt slitage"      

Senast uppdaterad: 2025-03-01 01:04