Digitala hjälpmedel i samverkan
Under en uppstartsperiod har kommunerna och regionen gemensamt drivit ett utvecklingsprojekt: ”Digitala hjälpmedel i samverkan” kring de digitala hjälpmedlen.
Nu har resurser tillsatts i ordinarie strukturer och övergång till ordinarie arbetssätt har genomförts. Framöver kommer inga uppdateringar göras på denna sida och den kommer så småningom även tas bort.
Information om samarbetet kring hjälpmedel i Västra Götaland, inklusive samarbetsorganisation, försörjningsavtal, handböcker/regelverk (inklusive information om hur förslag om nya hjälpmedel i sortimentet görs) samt sidor för erfarenhetsutbyte mellan vård/ och omsorgsgivare finns nu istället här.
Information om aktuellt upphandlat sortiment av hjälpmedel, utbildningar och hur Hjälpmedelscentralen arbetar finns här.
Att samarbeta i Västra Götaland kring digitala hjälpmedel inom vård och socialtjänst är ett naturligt nästa steg i arbetet för en god hälsa och en jämlik vård och omsorg i Västra Götaland. Över tid bygger vi en gemensam ”butik” för digitala hjälpmedel inom socialtjänst och hälso- och sjukvård utifrån invånarnas och verksamheternas behov. För att åstadkomma detta samarbetar regionen och 47 kommuner i länet kring gemensamt sortiment, upphandling, regelverk, logistik och support.
Tidslinje
Uppdrag
Under år 2021 hade projektet Välfärdsteknik i samverkan i uppdrag att genom en utredning ta fram ett beslutsunderlag som beskriver om och i så fall hur ett enhetligt definierat sortiment av digitala hjälpmedel kan tillhandahållas till invånarna i Västra Götaland, de 49 kommunerna, Västra Götalandsregionen och de privata vårdgivarna via Hjälpmedelscentralen. Projektet genomförde en utredning som nu är färdigställd och sammanställs i tre dokument nedan:
- Utredning om ett enhetligt sortiment av digitala hjälpmedel i Västra Götaland, PDF
- Principiell modell för ett enhetligt sortiment av digitala hjälpmedel, PDF
- Införandeplan för att tillhandahålla digitala hjälpmedel i Västra Götaland, PDF
Från 2022 förlängs uppdraget och kompletteras för att innefatta:
- Påbörja genomförandet genom att ta fram och förankra ett regionalt samverkansavtal samt förtydligade uppdrag till berörda aktörer
- Stödja styr- och ledningsstrukturen för hjälpmedel samt linjeorganisationen i arbetet med att omsätta den tänkta modellen och resultatet från utredningen till ordinarie drift
- Förbereda och stödja stegvis utrullning av utvalda produktområden i linjeorganisationen
- Säkerställa att frågan om hur datahantering ska lösas på kort- och lång sikt omhändertas på ett ändamålsenligt sätt
- Kontinuerligt vidareutveckla modellen baserat på de lärdomar som framkommer när genomförande påbörjas
Från årsskiftet 2022/2023 tillsattes resurser för att utreda hur data från digitala hjälpmedel långsiktigt bör hanteras för att säkerställa att invånarens hjälpmedel är ändamålsenliga utifrån ett datahanterings- och informationssäkerhetsperspektiv. Arbetet genomfördes i form av en förstudie som sammanfattas i nedanstående dokument".
Projektägare är Kristina Lännergren VD, VästKom och Magnus Kronvall Chef avdelning specialiserad vård, läkemedel och medicintekniska produkter, VGR
Uppdragsbeskrivning Digitala hjälpmedel i samverkan i samverkan
Avsiktsförklaring Välfärdsteknik i samverkan
Förstudie digital infrastruktur och datahantering för digitala hjälpmedel i samverkan
Digitala hjälpmedel
I detta uppdrag används genomgående begreppet “digitala hjälpmedel”. Med detta avses både traditionella hjälpmedel med digitala komponenter och det område som vanligtvis benämns ”välfärdsteknik”. Projektets officiella definition av ”Digitala hjälpmedel” lyder:
”Digitala hjälpmedel är digital teknik som syftar till att
- bibehålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet för en invånare som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning. Oavsett om den är individuellt utprovad eller inte.
- kontrollera, bibehålla eller förbättra ett medicinskt tillstånd och som är avsedd att kunna användas utan hälso- och sjukvårdsutbildning. Oavsett om den är individuellt utprovad eller inte
Dessa avser både produkter med digitala komponenter som traditionellt brukar räknas som hjälpmedel och produkter som brukar definieras som välfärdsteknik. Alltså produkter med användning inom Hälso- och sjukvårdslagen, Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Gemensamt är att de används av invånaren i deras vardagsmiljö.”
Pilottest läkemedelsautomat
En gemensam upphandling av läkemedelsautomater har genomförts och fyra kommuner samt Hjälpmedelscentralen har deltagit i ett pilottest av den avancerade varianten av läkemedelsautomat. Pilottestet har resulterat i en rapport samt i lärande underlag och processer för införandet av läkemedelsautomater.
Ansöka om ny produktanvisning
För att ansöka om ny produktanvisning inom Hälso- och sjukvården hittar du ansökningsblanketten och mer information här.
För att ansöka om ny produktanvisning inom Socialtjänsten hittar du ansökningsblanketten här.
Projektet Digitala hjälpmedel i samverkan bistår gärna med hjälp att fylla i en ansökan om så önskas, kontaktuppgifter finns längre ner på sidan.
Nyheter om Välfärdsteknik i samverkan
-
Uppföljningen visar att samarbetet kring digitala hjälpmedel utvecklas i rätt riktning och att kommunala och regionala verksamheter överlag är nöjda
-
Fler funktioner för den enkla läkemedelsautomaten kan användas
-
Kompetens behövs i upphandling av digitala lås och teknisk plattform
-
Hjälp oss att förbättra samarbetet kring digitala hjälpmedel
-
Läkemedelsautomat och glukosmätare finns nu i sortimentet
Nyheter från Digitala hjälpmedel
- Nyhetsbrev 29 - Uppföljningen visar att samarbetet kring digitala hjälpmedel utvecklas i rätt riktning och att kommunala och regionala verksamheter överlag är nöjda
- Nyhetsbrev 28 - Fler funktioner för den enkla läkemedelsautomaten kan användas
- Nyhetsbrev 27 - Kompetens behövs i upphandling av digitala lås och teknisk plattform
- Nyhetsbrev 26 - Hjälp oss att förbättra samarbetet kring digitala hjälpmedel
- Nyhetsbrev 25 - Läkemedelsautomat och glukosmätare finns nu i sortimentet
- Nyhetsbrev 24 - Läkemedelsautomat möjlig att förskriva i februari
- Nyhetsbrev 23 - Årets digitaliseringsinitiativ 2023
- Nyhetsbrev 22 - Fokus på förberedelser för en lyckad lansering av läkemedelsautomat
- Nyhetsbrev 21 - Samarbete kring digitala hjälpmedel fortsätter utvecklas
- Nyhetsbrev 20 - Mycket på gång under hösten
- Nyhetsbrev 19 - Spännande höst väntar
- Nyhetsbrev 18 - Föreslå gärna fler produkter till det gemensamma sortimentet
- Nyhetsbrev 17 - 35 kommuner har redan skrivit under de verkställande avtalen
- Nyhetsbrev 16 - Uppdrag för förstudie kring långsiktig datahantering beslutat
- Nyhetsbrev 15 - Samarbetet kring digitala hjälpmedel fortsätter stadigt framåt
- Nyhetsbrev 14 - Till hösten väntas de första produkterna gå att beställa
- Nyhetsbrev 13 - Under 2022 har samarbetet kring digitala hjälpmedel gått från idé till verklighet
- Nyhetsbrev 12 - Det blir ett samarbete kring digitala hjälpmedel i Västra götaland
- Nyhetsbrev 11 - Vanliga frågor och svar
- Nyhetsbrev 10 - Västra Götaland och flera kommuner har nu beslutat om samverkansavtalet för digitala hjälpmedel
- Nyhetsbrev 9 - Den första kommunen har beslutat att underteckna samverkansavtalet
- Nyhetsbrev 8 - Samverkansavtalet kring digitala hjälpmedel går ut för beslut
- Nyhetsbrev 7 - Digitala hjälpmedel i samverkan är inne i en intensiv och spännande fas
- Nyhetsbrev 6 - Vårens arbete med digitala hjälpmedel har startat
- Nyhetsbrev 5 - Stort tack för värdefulla bidrag och dialog under året
- Nyhetsbrev 4 - Bjud gärna in oss till dialog om förslaget på samverkansavtal om digitala hjälpmedel som till våren väntas gå på remiss
- Nyhetsbrev 3 - Arbetet med digitala hjälpmedel engagerar hela Västra Götaland
- Nyhetsbrev 2 - Nu utvecklar vi modellen för samarbete kring digitala hjälpmedel
- Nyhetsbrev 1 - Välfärdsteknik i samverkan
För frågor
Kontakta Samverkansfunktionen för frågor om samarbetet.