Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Digitala hjälpmedel i samverkan

Förslag på Samverkansavtal digitala hjälpmedel

Remissrundan för Förslag på Samverkansavtal digitala hjälpmedel (20 januari – 18 april 2022) är nu avslutad. 

Här hittar ni information om färdiga förslaget på Samverkansavtal digitala hjälpmedel

Projektet Digitala hjälpmedel i samverkan syftar till att påbörja införandet av ett samarbete kring digitala hjälpmedel i Västra Götaland. Projektet kallades tidigare ”Välfärdsteknik i samverkan” men har nu bytt namn till ”Digitala Hjälpmedel”.

Uppdrag

Under år 2021 hade projektet Välfärdsteknik i samverkan i uppdrag att genom en utredning ta fram ett beslutsunderlag som beskriver om och i så fall hur ett enhetligt definierat sortiment av digitala hjälpmedel kan tillhandahållas till invånarna i Västra Götaland, de 49 kommunerna, Västra Götalandsregionen och de privata vårdgivarna via Hjälpmedelscentralen. Projektet genomförde en utredning som nu är färdigställd och sammanställs i tre dokument nedan:

För 2022 förlängs uppdraget och kompletteras för att innefatta:

  • Påbörja genomförandet genom att ta fram och förankra ett regionalt samverkansavtal samt förtydligade uppdrag till berörda aktörer
  • Stödja styr- och ledningsstrukturen för hjälpmedel samt linjeorganisationen i arbetet med att omsätta den tänkta modellen och resultatet från utredningen till ordinarie drift
  • Förbereda och stödja stegvis utrullning av utvalda produktområden i linjeorganisationen
  • Säkerställa att frågan om hur datahantering ska lösas på kort- och lång sikt omhändertas på ett ändamålsenligt sätt
  • Kontinuerligt vidareutveckla modellen baserat på de lärdomar som framkommer när genomförande påbörjas

Ansvarig för uppdraget är VästKoms tillförordnade VD Helena Söderbäck och VGRs Digitaliseringsdirektör Ann-Marie Schaffrath.

Uppdragsbeskrivning Digitala hjälpmedel i samverkan i samverkan, PDF

Avsiktsförklaring Välfärdsteknik i samverkan, PDF

Digitala hjälpmedel

I detta uppdrag används genomgående begreppet “digitala hjälpmedel”. Med detta avses både traditionella hjälpmedel med digitala komponenter och det område som vanligtvis benämns ”välfärdsteknik”. Projektets officiella definition av ”Digitala hjälpmedel” lyder:

”Digitala hjälpmedel är digital teknik som syftar till att

  • bibehålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet för en invånare som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning. Oavsett om den är individuellt utprovad eller inte.
  • kontrollera, bibehålla eller förbättra ett medicinskt tillstånd och som är avsedd att kunna användas utan hälso- och sjukvårdsutbildning. Oavsett om den är individuellt utprovad eller inte

Dessa avser både produkter med digitala komponenter som traditionellt brukar räknas som hjälpmedel och produkter som brukar definieras som välfärdsteknik. Alltså produkter med användning inom Hälso- och sjukvårdslagen, Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Gemensamt är att de används av invånaren i deras vardagsmiljö.”

Nyheter om Välfärdsteknik i samverkan

    • Helena Söderbäck tillförordnad VD, VästKom (Projektägare, ordförande i styrgruppen) (tidigare Ann-Charlotte Järnström)
    • Ann-Marie Schaffrath Digitaliseringsdirektör, Västra Götalandsregionen (Projektägare)
    • Annelie Bjerde Enhetschef, Välfärdsutveckling VästKom
    • Carina Helgesson Björk Enhetschef Intraservice, Göteborg stad
    • Måns Ottertun Affärsområdeschef Regionservice Västra Götalandsregionen (tidigare Jan Eriksson Tf. Servicedirektör, Västra Götalandsregionen)
    • Karl Fors Enhetschef, Digital verksamhetsutveckling VästKom
    • Lars Loftäng Inköpschef, Västra Götalandsregionen
    • Madeleine Stark Funktionsledare digitalisering och representant för Styrgruppen IT i Väst (SITIV) från Västra Götalandsregionen (tidigare Johnie Berntsson, Avdelningschef, Vårdens digitalisering Västra Götalandsregionen)
    • Magnus Blom Representant för Primör/privata vårdgivare (tidigare Carl-Peter Anderberg)
    • Peter Amundin Läkemedels- och hjälpmedelschef, Västra Götalandsregionen
    • Peter Häyhänen Regional utvecklingschef Digitalisering, Västra Götalandsregionen
    • Anette Alfredsson Regionutvecklare och samordnare för hjälpmedelsfrågor vid Ledningsråd Medicintekniska produkters samverkansfunktion, anställd inom Västra Götalandsregionen men företräder både kommunerna och regionen
    • Anna Andersson Enhetschef KommunRehab, Uddevalla kommun
    • Carina Arvidsson e-Hälsosamordnare & Medicinskt ansvarig samordnare, Grästorps kommun
    • Camilla Malmer Delprojektledare egenmonitoreringsprojektet, Västra Götalandsregionen
    • Karin Jacobsson Funktionsledare digitalisering, Västra Götalandsregionen
    • Jonas Wiik Verksamhetschef Hjälpmedelscentralen, Västra Götalandsregionen
    • Julia Gadd Strategisk inköpare hjälpmedel och ortopedteknik Koncernkontoret, Västra Götalandsregionen
    • Linda Stalfors Regionjurist, Västra Götalandsregionen
    • Per Holmberg Systemförvaltare, Ulricehamns kommun
    • Yvonne Witzöe Projektledare för AllAgeHub, Göteborgsregionen
    • Åsa Wall Planeringsledare välfärdsteknik, Göteborg stad
    • Adam Krantz Projektledare, VästKom
    • Emma Övelius & Christofer Montell Projektledare, Västra Götalandsregionen

Emma Övelius

Projektledare Digitala hjälpmedel i samverkan
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Adam Krantz

Projektledare VästKom
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Senast uppdaterad: 2022-03-01 21:07