Aktuellt i projektet just nu
På den här sidan publiceras löpande information om projektet Digitala hjälpmedel i samverkan. Håll er uppdaterade i projektet genom att besöka hemsidan regelbundet.
Rapport från pilottest av läkemedelsautomat
En gemensam upphandling av läkemedelsautomater har genomförts och fyra kommuner samt Hjälpmedelscentralen har deltagit i ett pilottest av den avancerade varianten av läkemedelsautomat. Pilottestet har resulterat i en rapport samt i lärande underlag och processer för införandet av läkemedelsautomater.
Om ni vill ta del av övrigt underlag kontakta Elin Hallström - elin.hallstrom@lumell.se
Rapport från pilottest av läkemedelsautomat
Upphandling av teknisk plattform för digitala hjälpmedel
För att omhänderta kommunernas och regionens behov avseende datahantering och digital infrastruktur för digitala hjälpmedel har Ledningsrådet för hjälpmedel beslutat att upphandla en länsgemensam teknisk plattform för digitala hjälpmedel.
Bakgrunden till beslutet beskrivs i en förstudie som utarbetades under 2023. Upphandlingen planeras att genomföras i slutet av 2024.
Förstudie Datahantering Digitala hjälpmedel i samverkan
Beredningsgrupp Handbok och Sortiment Socialtjänst är permanent
Beredningsgrupp Handbok & Sortiment Socialtjänst ska jobba med att bistå i beredningen och hantering av nya ansökningar för digitala hjälpmedel. Gruppens syfte är att bidra med viktig kompetens på socialtjänstområdet och bistå i beredningen så att sortimentet av hjälpmedel speglar de behov som finns inom socialtjänsten.
För mer information om beredningsgrupp Handbok & Sortiment Socialtjänst läs här.
De nya verkställande avtalen trädde i kraft 1 oktober 2023
Alla berörda kommuner har nu skrivit under de nya avtalen som reglerar arbetet med hjälpmedel i Västra Götaland. Inom socialtjänst innebär detta att sortimentet nu kan utökas inom socialtjänstens område samt att de nya grupperingarna i samarbetsorganisationen för hjälpmedel som arbetar med socialtjänst blir permanenta: Beredningsgrupp Handbok & Sortiment socialtjänst och Hjälpmedelsforum socialtjänst. Inom hälso- och sjukvård innebär det att det finns avtalsmässiga förutsättningar för att produkter inom hälso-och sjukvården som tidigare endast kunnat användas av regionen också kan förskrivas av kommunerna. En ändringsansökan kring kommunala förskrivare för våg och blodtrycksmätare har tagits fram och skickats in till samarbetsorganisationen för hjälpmedel.
Ansök om de produkter ni vill se i sortimentet
Kommunerna och regionens verksamheter kan föreslå fler produkter som de ser behov av i sortimentet genom att göra en ansökan till Samverkansfunktionen för hjälpmedel. Vill ni göra en ansökan så kan projektet hjälpa till i den processen, exempelvis med statistik över vilka aktörer som visat intresse för olika produkter och fakta från omvärldsanalys.
Kontakta oss gärna om hjälp om ni ser att vi kan bistå.
- För att ansöka om ny produktanvisning inom Hälso- och sjukvården hittar du ansökningsblanketten och mer information här.
- För att ansöka om ny produktanvisning inom Socialtjänsten hittar du ansökningsblanketten här.
Lösningar kopplat till datahantering och digital infrastruktur
Förstudien kring datahantering och digital infrastruktur pågår och beräknas vara klar till årsskiftet. Arbetet är nu i en sådan fas att lösningsförslag utvecklas i dialog med olika aktörer runt om i länet. En bärande tanke är att det finns behov av en eller flera gemensamma plattformar som kan minimera antalet system/gränssnitt som varje invånare och medarbetare i vård och omsorg använder.
Varje kommun har en eller flera kontaktpersoner för projektets räkning
Varje kommun har angett en kontaktperson dit projektet kan vända sig för frågor som rör upphandlingar. Det kan exempelvis röra sig om frågor kring kommunernas behov kopplat till upphandlingarna eller anmälan till upphandlingar. För att ta reda på vem/vilka som är kontaktpersoner inom respektive kommun eller byta kontaktperson går det bra att maila till projektet. Kontaktuppgifter finns exempelvis längst ner i varje utskickat nyhetsbrev.
Status för prioriterade produkter
Status - avtal, enkäter och anmälan till upphandling
Här hittar du information om vilka kommuner som skrivit under avtal, anmält sig till upphandling eller svarat på enkäter.
Status - avtal, enkäter och anmälan till upphandling (excel)