Specifikation gällande IT-stöd
Specifikationen anger hur IT-stödet hanteras inom samarbetsorganisationen för hjälpmedel. Specifikationen är webbaserad och förändring av innehållet i specifikationen kan göras under avtalstiden. Beslut om förändring fattas inom samarbetsorganisationen. Respektive avtalspart ansvarar för att implementera beslutade förändringar.
Ägarförhållande
webSesam och dess register med patientinformation ägs av vårdgivarna i Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland (VGR/VGK).
Förvaltning och förvaltningsorganisation
Systemförvaltningen förvaltar vårdgivarnas (VGR/VGK) beställningssystem för hjälpmedel. IT-stödet används av förskrivare och beställare i de olika förvaltningarna inom VGR/VGK, oavsett driftsform.
Yrkesgrupper som använder webSesam är exempelvis arbetsterapeuter, fysioterapeuter, läkare och sjuksköterskor.
webSesam är ett beställargränssnitt till affärssystemet SESAM 2 som Hjälpmedelscentralen förvaltar. Regionutvecklare IT-stöd hjälpmedel, på Koncernstab hälso- och sjukvård har rollen funktionskoordinator och samarbetar med Hjälpmedelscentralen i gemensamma frågor. Hjälpmedelscentralen är även representerad i beredningsgrupp IT-stöd.
Det finns en Nationell användarförening för webSesam som Västra Götalandsregionen betalar till. Användarföreningen bekostar anpassningar som överstiger 25 000 kr och som kan användas av flera kunder i Sverige.
För detaljer hänvisas till aktuell Förvaltningsplan för webSesam.
Ändringshantering och utveckling
Alla inkomna synpunkter och utvecklingsförslag ska hanteras i beredningsgrupp IT-stöd. Gruppen beslutar vilka anpassningar som ska genomföras. Beredningsgruppen beslutar om införande enligt mandatet. Anpassningar som inte omfattas av mandatet lyfts till Ledningsrådet för rekommendation/beslut.
De ärenden som inte hanteras av beredningsgrupp IT-stöd är de vårdgivarspecifika förfrågningar om ändring i IT-stödet, enligt processbeskrivning .
Inför uppgraderingar samarbetar funktionskoordinator med hjälpmedelscentralens enhet eSystem hjälpmedel, till exempel med systemspecialist för SESAM2. Utsedda användare från olika vårdgivare utför tester inför uppgraderingar. Funktionskoordinator ansvarar för och planerar testerna.
Västra Götalands IT-avdelning ansvarar för daglig drift och underhåll av webSesam.
Användning
Alla beställningar ska ske i kundernas IT-system. Hjälpmedelscentralens IT-system (SESAM2) ska ta emot beställningar samt bekräfta dessa till kundernas IT-system.
Vårdgivare ska äga informationen om patienter/brukare och förskrivningar.
Hjälpmedelscentralens artikelregister i webSesam skall innehålla produkt- och artikelinformation, prisuppgift, bilder och bruksanvisning för alla hjälpmedelsartiklar.
Hjälpmedelscentralen bör tillse att alla hjälpmedel för förskrivning hämtas i databasen hjälpmedelstjänsten (Inera) vilket innebär att produkt-, artikel- och prisinformation bör vara levererad enligt hjälpmedelstjänstens bestämda format. Undantag kan enbart göras inom ramen för processen för sortimentsarbete. Eventuell anslutningskostnad och licens till hjälpmedelstjänsten bekostas av Hjälpmedelscentralen.
Hjälpmedelscentralen skall hämta information såsom adressuppgifter för patient/brukare från kundernas IT-system (webSesam).
Hjälpmedelscentralen skall ta emot beställningar från kundernas IT-system av de typer som anges i lista nedan.
Hjälpmedelscentralen skall bekräfta beställningar till kundernas IT-system enligt lista nedan.
Hjälpmedelscentralen skall månadsvis leverera fakturaunderlag till kundernas IT-system i ett format som kan hanteras i Microsoft Excel, enligt lista nedan.
webSesams funktioner och meddelanden mellan vårdgivarna och Hjälpmedelscentralen presenteras nedan.
I webSesam ska användaren kunna:
Beställa hjälpmedel
|
Beställa avhjälpande underhåll, anpassning, spacialanpassning,montering eller installation
|
Beställa konsultation
|
Beställa hämtning av hjälpmedel
|
Skapa felrapport på produkt eller tjänst
|
Få en automatisk påfyllnad till lokalt buffertförråd
|
Beställa produkter som inte ingår i automatpåfyllnad till lokalt buffertförråd
|
Göra uttag ur lokalt buffertförråd och registrera hjälpmedlet på patient
|
Få tillgång till fakturaunderlag
|
Support
Support sker enligt Rutin webSesam support.
Kvalitetsuppföljning
Uppföljning av leveransen av supporten beskrivs i Rutin webSesam support.
Ekonomi
För aktuell budget och beskrivning av den ekonomiska modellen hänvisas till aktuell Förvaltningsplan för webSesam.
Ändringslogg för specifikation gällande IT-stöd.