Vårdgivarnas åtaganden

Vårdgivarna ska följa aktuella författningar och standarder inom hälso- och sjukvårdsområdet och det medicintekniska området samt Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel.

I vårdgivarnas ansvar ingår att

  • följa gemensamt upprättade rutiner
  • ansvara för förskrivarnas kompetens
  • ansvara för beställning och kostnadsansvar för tolk
  • beställa tjänst i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel. (I undantagsfall, då digital beställning inte är möjlig, kan beställningar hanteras manuellt)
  • ansvara för att registrera förskrivna hjälpmedel i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel så att de är spårbara
  • rapportera brister och risker gällande utförande av tjänster.


Vårdgivarna ska ta ett gemensamt ansvar för självkostnaden genom att

  • när det är möjligt förskriva rekonditionerade produkter
  • snarast och senast inom fem arbetsdagar, kontrollera att leverans skett enligt beställning
  • kontrollera fakturaunderlag
  • kontrollera patientens registrerade hjälpmedelsinnehav
  • rapportera förkomna hjälpmedel.