Verksamhetsförlagd utbildning för akademiska vårdutbildningar
Välkommen till den länsgemensamma plattformen för verksamhetsförlagd utbildning!Syftet med denna plattform är att samla information och styrande dokument rörande majoriteten av de akademiska vårdutbildningarnas verksamhetsförlagda utbildning (VFU) som kan nås av alla, offentliga såväl som privata aktörer, inom Västra Götaland.
En region, fyra lärosäten och 50 kommuner
Arbetet med VFU styrs av ett gemensamt samverkansavtal (RGS-avtalet) där parterna har gemensamt ansvar för utformningen och genomförandet av VFU och för att åstadkomma bästa tänkbara förutsättningar för den verksamhetsförlagda utbildningen.
Utbildningar som ingår i avtalet är:
- Sjuksköterska
- Specialistsjuksköterska
- Fysioterapeut
- Arbetsterapeut
- Dietist
- Barnmorska
- Programmet i socialpsykiatrisk vård
- Audionom
- Biomedicinsk analytiker
- Röntgensjuksköterska
- Kompletterande utbildning för ovan nämnda professioner med examen från länder utanför EU/EES/Schweiz
- Masterprogram inom respektive huvudområde där VFU ingår
Plattformen är under uppbyggnad men innehåller redan nu vår gemensamma, digitala studenthandledarintroduktion som vi hoppas skall vara en stor hjälp för nya handledare eller kanske en repetition för mer erfarna. Här finns även gemensamma styrdokument och kontaktuppgifter till verksamheter och lärosäten.
Styrande dokument
Samverkansavtal
Samverkansavtal mellan kommuner, region och lärosäten gällande verksamhetsförlagd utbildning
Vaccinationer
Vägledning Vaccination för studenter som fullgör praktik inom hälso- och sjukvården (vgregion.se)
Vissa vårdverksamheter har riktlinjer utöver den länsgemensamma så var uppmärksam på den information som ges i platsannonsen på praktikplatsen.se
Utdrag ur belastningsregistret
Vårdverksamheter kan ha riktlinjer utöver den länsgemensamma så var uppmärksam på den information som ges i platsannonsen på praktikplatsen.se
Utbildning
Den digitala studenthandledarintroduktionen vänder sig till dig som handleder för första gången men kan också vara lämplig om du önskar en uppdatering inför ett nytt handledningstillfälle.
Det finns möjlighet att skriva ut ett intyg efter avlutad kurs.
Den ersätter inte en poängsatt högskolekurs utan är endaste en grundläggande introduktion.
Enligt den länsgemensamma handledarmodellen ska en studenthandledare ha 7,5hp inom handledning. För huvudhandledare rekommenderas ytterligare 7,5hp.
Här kan du söka efter handledningskurser på högskolenivå:
Antagning.se - Anmälan till högskola och universitet
Information om utbildningsuppdraget till dig som chef
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en del av hälso- och sjukvårdens uppdrag. Att ta emot studenter är ett ansvarsfullt arbete som kräver engagemang och tid, men det är också en möjlighet att ta del av ny kunskap från våra lärosäten och att attrahera nya medarbetare.
Beroende på vilka studentgrupper ni tar emot, så finns det olika avtal som reglerar till exempel antal studenter och handledarkompetens. Några exempel är läkarutbildningen (ALF-avtal) och tandläkarutbildningen (TUA-avtal).
Denna information riktar sig i första hand till de studentgrupper som omfattas av RGS-avtalet.
RGS-avtalet i korthet
Avtalet beskriver samverkan mellan Västra Götalands 49 kommuner samt Kungsbacka, Västra Götalandsregionen och de fyra lärosäten som namnges på sista sidan i avtalet, avseende verksamhetsförlagd utbildning inom akademisk vårdutbildning på grund- och avancerad nivå.
Syftet är att:
- reglera struktur, ansvar och finansiering avseende VFU mellan de ingående parterna.
- skapa förutsättningar för gemensam utveckling och kvalitetssäkring av VFU.
- skapa förutsättningar för dialog mellan parterna avseende kompetensförsörjningsbehovet i verksamheterna och lärosätenas utbud av kurser och program
Parterna har ett gemensamt ansvar för att skapa förutsättningar för ett bra samarbete och hög kvalitet i enlighet med handledarmodellen. För detta fordras miljöer som är lämpade för studenternas lärande och träning samt handledare/lärare med vetenskaplig och pedagogisk kompetens, väl insatta i de mål som studenten ska nå under utbildningen.
Följande utbildningar omfattas av avtalet:
- Sjuksköterska
- Specialistsjuksköterska
- Fysioterapeut
- Arbetsterapeut
- Dietist
- Barnmorska
- Programmet i socialpsykiatrisk vård
- Audionom
- Biomedicinsk analytiker
- Röntgensjuksköterska
- Kompletterande utbildning för ovan nämnda professioner med examen från länder utanför EU/EES/Schweiz
- Masterprogram inom respektive huvudområde där VFU ingår. Avtalet gäller även internationella utbytesstudenter registrerade på kurser i ovanstående utbildningar.
Kommunerna och VGR ansvarar för att:
- i överenskommen tid redovisa tillgängliga VFU-platser.
- kontinuerligt verka för att tillgången på platser motsvarar utbildningsprogrammens behov.
- upprätthålla dialog och samverkan med lärosätena genom att gemensamt tillhandahålla kontaktperson (-er) /samordnare i varje delregion.
- tillhandahålla utbildade studenthandledare och huvudhandledare (enskilt eller i samverkan) som är väl förtrogna med utbildningsplaner, kursplaner, lärandemål, bedömningskriterier och examination.
- ansvarig chef tillser att tid avsätts för handledning av studenter, för att hålla en god kvalitet i VFU.
- tillhandahålla lärandemiljöer så att målen för studenternas VFU uppfylls.
- tidigt i VFU-perioden informera lärosätet om studenten behöver extra stöd för att nå målen
Roller som kan finnas i verksamhetens VFU-organisation
- Studierektor
- Huvudhandledare
- Studentansvarig
- Studenthandledare
- Chef
I bilaga 2 beskrivs ansvaret för de olika rollerna i handledarmodellen och i ditt uppdrag som verksamhets-/enhetschef ingår att
- vara insatt i utbildningsuppdraget och gällande VFU-avtal.
- utse huvudhandledare och studenthandledare i samråd med huvudhandledare enligt gällande kriterier.
- ansvara för att skapa förutsättningar för att adekvat kompetens finns enligt avtal.
- ansvara för att förutsättningar ges, samt ge stöd till huvudhandledare och studenthandledare att utföra sitt uppdrag.
- ansvara för att kommunicera större organisationsförändringar som kan påverka VFU till berörda parter.
- ansvara för att stödja huvudhandledare i att utveckla den pedagogiska miljön inom verksamheten.
Länk till avtalet i sin helhet
Möjliga vinster med att ta emot studenter
RGS-avtalet beskriver de övergripande perspektiven och ansvar utifrån utbildningsuppdraget, men att ta emot studenter medför även vinster för den enskilda enheten.
Nedan beskrivs några exempel.
Studenter utgör ett underlag för rekrytering
Att ta emot studenter på verksamhetsförlagd utbildning ger en unik möjlighet att visa upp sig som arbetsplats. Studenter som får en positiv upplevelse kanske väljer att komma tillbaka som medarbetare. De sprider också sina upplevelser till andra studenter och ger positiv reklam. Det ger också dig som chef en chans att se hur den kommande medarbetaren fungerar på enheten.
Ökad kompetens i att ta emot nya medarbetare
De rutiner som skapas för att introducera studenter, kan till viss del användas vid introduktion av nya medarbetare. Studentens frågor kan synliggöra sådant som behöver förklaras tydligare, vilket kan vara till nytta vid introduktion av nyanställda.
Möjlighet att skapa struktur och goda rutiner på enheten generellt
Studenters lärande underlättas av en tydlig struktur och goda rutiner. Att reflektera över och sätta ord på varför arbetet utförs på ett visst sätt är nyttigt för alla. Studenternas reflektioner ger enheten en möjlighet att granska och förbättra sina rutiner, vilket skapar en positiv effekt både på arbetsmiljö, vårdkvalitet och patientsäkerhet.
Upptäcka nya perspektiv på enheten/i verksamheten
Studenter har ofta ett utifrånperspektiv som är nyttigt både för den enskilde medarbetarens reflektion över det egna yrkesutövandet och för enheten i stort. Varje arbetsplats mår bra av att bli synad av någon med nyfikna ögon. Studenter kommer ofta med nybörjarglädje i strävan mot ett nytt yrke, vilket kan smitta av sig till medarbetare med längre erfarenhet och bidra med vitalitet.
Få möjlighet att guida framtidens medarbetare
Genom att ta emot studenter på verksamhetsförlagd utbildning har man stora möjligheter att påverka framtidens medarbetare och därmed sjukvården under en lång tid framåt. Studenthandledaren sår frön hos sin student, både i vad hen medvetet uttrycker och som yrkesförebild. Att som handledare reflektera över vilka funderingar och värderingar man har när det gäller sin yrkesroll och medvetet ha dialog om det i handledningen, skapar en bra grund för utveckling och reflektion i studentens framtida yrkesliv.
Handledarkompetens
På sidan finns en webbutbildning kring handledarskapets grunder. Den ersätter inte en poängsatt högskolekurs, utan är endast en grundläggande introduktion!
Uppmuntra gärna handledare som ännu inte hunnit gå handledarutbildning 7,5 hp eller de som har gjort det men vill uppdatera sig, att göra utbildningen.
Du kan också använda den för att skapa en grundläggande förståelse för handledning av studenter bland berörda medarbetare, genom att genomföra den tillsammans. Då skapas utrymme för dialog som kan underlätta vid planering och mottagande av studenter.
Kika gärna under de andra rubrikerna för att få en helhetsbild av uppdraget, se vilka styrande dokument vi har att förhålla oss till, komma åt länk till antagningsnämnden och få kontaktuppgifter till aktuella kontaktpersoner.
Reflektionsfrågor
Nedan frågor kan du ha som underlag i dialog med kollegor och medarbetare kring planering av studentmottagandet på din enhet/verksamhet.
- Hur ser er VFU-organisation ut? Vilka roller finns på plats?
- Vad kan studenterna tillföra hos er? Hur kan ni ”rigga” för det?
- Vad ser ni för vinster med att ta emot studenter?
- Vilka studentgrupper tar ni emot idag? Vilka skulle ni kunna ta emot?
- Hur säkerställer ni handledarkompetensen?
- Hur ser ert mottagande ut? Hur blir studenten presenterad? Vet alla om att det kommer en student?
- Hur ser ni på personalgruppens gemensamma ansvar för mottagande och handledning av student?
- Hur pratar ni i arbetsgruppen kring arbetsmiljö, lön, villkor m.m.
- Hur kan man skapa ett gott rykte om arbetsplatsen bland studenterna?
- Vilket språkbruk finns på enheten? Ibland finns en tuff chargong, hur kan man förbereda studenterna på det?
- Hur skulle ni vilja bli mottagna om ni var studenter?
- Hur var dina handledare när du var student? Vad kan ni ta med från de erfarenheterna?
- Var chefen synlig när ni gjorde VFU? På vilket sätt?
Kontaktuppgifter till respektive förvaltning
Habilitering & Hälsa
Studierektor Laila Asp
laila.asp@vgregion.se
Primärvårdens utbildningsenhet – hela VGR
NU-sjukvården
Studierektor
Peter Brink
peter.brink@vgregion.se
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) för sjuksköterskor - NU-sjukvården
Sahlgrenska universitetssjukhuset
Akademiska vårdutbildningar - Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Studierektor
Helena Barreto Henriksson
helena.barreto@vgregion.se
Skaraborgs sjukhus
Akademiska vårdutbildningar - Skaraborgs Sjukhus
Studierektor
Anne Gustafsson
anne.a.gustafsson@vgregion.se
Södra Älvsborgs sjukhus
Verksamhetsförlagd utbildning samt arbetsplatsförlagt lärande - Södra Älvsborgs Sjukhus
Studierektor
Eva-Britt Wüstenhagen
eva-britt.wustenhagen@vgregion.se
Sjukhusen i väster
Studierektor
Helena Olofsson
helena.olofsson@vgregion.se
Studierektor
Monica Beiring
monika.k.svensson@vgregion.se
Studierektor
Monica Beiring
monika.k.svensson@vgregion.se
Studierektor
Maria Öhrfelt
maria.ohrfelt@vgregion.se
Göteborgs Stad
Praktik för dig på högskola eller yrkeshögskola - Göteborgs Stad
Boråsregionen
VFU-samordnare Veronica Spetz veronica.spetz@borasregionen.se
Fyrbodal
VFU-samordnare Maria Wolff maria.wolff@fyrbodal.se
Skaraborg
VFU-samordnare Karin Skarin karin.skarin@skaraborg.se
Göteborgsregionen
VFU-samordnare Eva Broström eva.brostrom@lerum.se
Göteborgs Stad
Praktik för dig på högskola eller yrkeshögskola - Göteborgs Stad
Kontaktperson VFU Camilla Fäldt
camilla.faldt@aldrevardomsorg.goteborg.se
Lärosäten
Högskolan i Borås
VFU-team: vfu.vhb@hb.se
Göteborgs universitet
Sahlgrenska Akademin
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU | Studentportal
VFU-administrationen: vfu.ssk@fhs.gu.se
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU | Studentportal
Sjuksköterskeprogrammet
Röntgensjuksköterskeprogrammet
Barnmorskeprogrammet
Biomedicinska analytikerprogrammet
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU | Studentportal
Fysioterapeutprogrammet
Arbetsterapeutprogrammet
Audionomprogrammet
Dietistprogrammet
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU | Studentportal
Högskolan Väst
Högskolan i Skövde
VFU-samordnare: vfu.vard@his.se
https://www.his.se/utbildning/halsa-och-vard/sjukskoterskeprogrammet-sskpg/vfu-vard/