Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Kommunernas åtagande

Kommunerna ska följa aktuella författningar och standarder inom socialtjänstområdet och det medicintekniska området samt berörda handböcker.

I ansvaret ingår att

  • följa gemensamt upprättade rutiner
  • ansvara för kompetens hos de som arbetar med digitala hjälpmedel
  • ansvara för beställning och kostnadsansvar för tolk
  • beställa hjälpmedel i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel så att de är spårbara
  • registrera hjälpmedel som uthämtats från buffertförråd i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel så att de är spårbara
  • beställa tjänst i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel. (I undantagsfall, då digital beställning inte är möjlig, kan beställningar hanteras manuellt)
  • rapportera brister och risker gällande utförande av tjänster


Kommunerna ska ta ett gemensamt ansvar för självkostnaden genom att

  • snarast och senast inom fem arbetsdagar, kontrollera att leverans skett enligt beställning
  • kontrollera fakturaunderlag
  • kontrollera brukarens registrerade hjälpmedelsinnehav
  • rapportera förkomna hjälpmedel
Senast uppdaterad: 2024-05-27 10:51