Kommunernas åtagande
Kommunerna ska följa aktuella författningar och standarder inom socialtjänstområdet och det medicintekniska området samt berörda handböcker.
I ansvaret ingår att
- följa gemensamt upprättade rutiner
- ansvara för kompetens hos de som arbetar med digitala hjälpmedel
- ansvara för beställning och kostnadsansvar för tolk
- beställa hjälpmedel i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel så att de är spårbara
- registrera hjälpmedel som uthämtats från buffertförråd i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel så att de är spårbara
- beställa tjänst i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel. (I undantagsfall, då digital beställning inte är möjlig, kan beställningar hanteras manuellt)
- rapportera brister och risker gällande utförande av tjänster
Kommunerna ska ta ett gemensamt ansvar för självkostnaden genom att
- snarast och senast inom fem arbetsdagar, kontrollera att leverans skett enligt beställning
- kontrollera fakturaunderlag
- kontrollera brukarens registrerade hjälpmedelsinnehav
- rapportera förkomna hjälpmedel
Senast uppdaterad: 2024-05-27 10:51
Har du en synpunkt eller fråga om webbsidan?