Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Experststöd och produktrådgivning

Hjälpmedelscentralen ska erbjuda Expertstöd i form av information och produktrådgivning avseende produkter inom socialtjänstavtalet till ansvariga för behovsbedömning och beställning av digitala hjälpmedel.

Expertstödet utgörs av anställda på Hjälpmedelscentralen som har fördjupad och aktuell kunskap samt erfarenhet inom de produktområden som ingår i socialtjänstavtalet. Expertstödet arbetar med ett konsultativt arbetssätt och kan ge råd och förslag till de som ansvarar för behovsbedömning av hjälpmedel.

Vid behov av expertstöd tar ansvarig för behovsbedömning och beställning av hjälpmedel kontakt med kundtjänst. Tid för expertstöd erbjuds så snart som möjligt, ofta samma dag. Expertstödet ges digitalt eller per telefon med fokus på produktrådgivning.

Expertstödet ska också vara väl förtrogen med handbok, lagar och regelverk som är relevanta avseende digitala hjälpmedel inom socialtjänst. Det är ansvarig för behovsbedömning och beställning av hjälpmedel som ansvarar för att processerna i handböckerna följs.

Terminologi kring experstöd

Senast uppdaterad: 2024-05-27 10:48