Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Returer och reklamation

Avsnittet gäller Område Läkemedelsnära produkter

Returer

Retur orsakad av felplock eller transportskada
En leverans som innehåller fel artiklar mot beställningsunderlaget eller om en transportskada har skett, ska Område Läkemedelsnära produkter ta emot en returorder samt komma överens med patient om ny leverans.

Den som har kostnadsansvaret krediteras varuvärdet och Område Läkemedelsnära produkter står för returkostnaden.

Retur orsakad av förskrivare eller patient
Transportrelaterade returer ex. produkter som inte hämtats från utlämningsställe, felaktig portkod och adress debiteras den som har kostnadsansvaret en returkostnad.

Förskrivaren/patient ska återkoppla gällande felaktig produkt inom två vecko från leveransdatum.

Den som har kostnadsansvaret debiteras returkostnad enligt avtalad prisslista.

Priser och avgifter

Undantag från retur
Retur gäller inte

  • om produkten är av ett så ringa värde att frakt och logistikkostnaderna överstiger varuvärdet
  • för produkter förskrivna utanför avtal
  • produkter från dödsbon

Reklamation

Reklamation av produkt
Om levererad produkt visar sig vara behäftad med fel kontaktar patienten distributör för retur och ny leverans i enlighet med upprättad överenskommen process Område Läkemedelsnära produkter/distributör.

Returer och reklamationer där ny leverans till patient är nödvändig ska hanteras med kortast möjliga leveranstid. Det kan innebära akuta leveranser för att inte äventyra patientsäkerheten.

 

Senast uppdaterad: 2024-01-02 12:55