Vanliga begrepp i handboken
Begrepp som används i denna handbok rör sig inom socialtjänstens verksamhetsområden och innefattar både myndighetsutövning och verkställande verksamhet.
Begrepp | Definition/beskrivning | Källa |
---|---|---|
Ansvarig för behovsbedömning av hjälpmedel inom socialtjänst |
Person som ansvarar för behovsbedömning av hjälpmedel inom socialtjänst. |
Samarbets-organisationen för hjälpmedel i Västra Götaland |
Ansvarig för beställning av hjälpmedel inom socialtjänst |
Person som beställer hjälpmedel i beställningssystemet för hjälpmedel (för närvarande WebSesam) efter att en behovsbedömning är genomförd. |
Samarbets-organisationen för hjälpmedel i Västra Götaland |
Bedömning |
Åtgärd i form av ett omdöme grundat på insamlad information Anmärkning - Exempel: biståndsbedömning, funktionsbedömning. |
Socialstyrelsens termbank |
Behovsbedömning av hjälpmedel inom socialtjänst |
Bedömning av behov av om det finns behov av hjälpmedel inom socialtjänst och i så fall vilket hjälpmedel som möter behovet. Bedömning kan göras av myndighet och verkställighet beroende på hjälpmedel och den egna kommunens styrdokument. |
Samarbets-organisationen för hjälpmedel i Västra Götaland |
Besluta |
Aktivitet där nämnden fattar beslut genom att pröva rätt till insats eller annat beslut utifrån beslutsunderlaget. Hantering av underrättelse om beslut samt överklagande av beslut ingår också i detta steg. |
Processmodell - Socialtjänst, enkel - Nationell informationsstruktur - Nationell informationsstruktur (socialstyrelsen.se) |
Brukare |
(Inom socialtjänst:) person som får, eller som är föremål för en utredning om att få, individuellt behovsprövade insatser från socialtjänsten |
Socialstyrelsens termbank |
Digitala hjälpmedel
I handboken kommer benämningen hjälpmedel att innefatta digitala hjälpmedel |
A. Digital teknik som syftar till att bibehålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet för en person som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning. Oavsett om den är individuellt utprovad eller inte. B. Digital teknik som syftar till att kontrollera, bibehålla eller förbättra ett medicinskt tillstånd och som är avsedd att kunna användas utan hälso- och sjukvårdsutbildning. Oavsett om den är individuell utprovad eller inte. |
Utredning välfärdsteknik i samverkan – Bilaga 1 Utredning Välfärdsteknik i samverkan (vgregion.se) |
Försörjare av hjälpmedel i Västra Götaland
|
Kommunerna och Västra Götalandsregionen har avtal med Hjälpmedelscentralen som försörjare av hjälpmedel. |
Samarbets-organisationen för hjälpmedel i Västra Götaland |
Handläggare |
Tjänsteperson som behandlar myndighetsärenden. Personer som arbetar i kommunerna med att bedöma behoven enligt SoL och LSS. De tar emot ansökan om insatser, utreder, bedömer och beslutar om insatser. De har olika namn beroende på vilka grupper de jobbar mot och vilken förvaltning de hör till, exempelvis LSS-handläggare och biståndshandläggare och socialsekreterare. |
rikstermbanken.se |
Handläggning |
(inom socialtjänst:) förfarande som börjar med att ett ärende öppnas och efter utredning avslutas med ett beslut |
Socialstyrelsens termbank |
Hjälpmedel I handboken kommer benämningen hjälpmedel att innefatta digitala hjälpmedel |
Hjälpmedel för det dagliga livet eller hjälpmedel för vård och behandling |
Socialstyrelsens termbank |
Hjälpmedels-centralen (HMC) |
Försörjare av hjälpmedel i Västra Götaland |
Samarbets-organisationen för hjälpmedel i Västra Götaland |
Myndighet
|
Myndighet är samtliga statliga och kommunala organ enligt regeringsformen Tillägg: I handboken avses de verksamheter som fattar myndighetsbeslut om insatser inom socialtjänsten |
|
Socialtjänst |
Med socialtjänst avses i första hand den verksamhet som regleras genom bestämmelser i socialtjänstlagen (2001:453), SoL, lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, LVM och lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, samt personlig assistans som utförs med assistansersättning som regleras i 51 kap. socialförsäkringsbalken (2010:110). |
|
Utreda |
Aktivitet där nämnden utreder och bedömer behov av och rätt till insatser för att uppnå måltillstånd. I steget ingår att inhämta samtycke till att ta behövliga kontakter och inhämta uppgifter under utredningen samt att kommunicera och samverka. |
|
Verkställighet |
Vidtagande av åtgärder efter beslut i ett ärende. |
|
Verkställighetsbeslut |
Beslut om hur och/eller var ett slutligt beslut ska verkställas. Ett verkställighetsbeslut är i regel inte möjligt att överklaga |