Plan för uppföljning Hjälpmedelscentralen
I avtalets specifikation för tjänster anges vilka tjänster som ingår i överenskommelsen samt leveranstider och tillgänglighetskrav gällande utförandet av tjänsterna.
Hjälpmedelscentralen redovisar kvartalsvis.
Vid behov inhämtas även underlag kring Hjälpmedelscentralens förbättringsarbete.
Patientsäkerhet
Målsättning: att patientens behov av funktionellt fullgott hjälpmedel säkerställs.
Nyckeltal | Syfte |
---|---|
Medicintekniska avvikelser:
|
Få kunskap om händelser som inneburit skador/risker för patient. Underlag till upphandlingsarbetet. |
Felrapporter
Hjälpmedelscentralen beskriver vidtagna och planerade åtgärder |
Få kunskap om händelser som inneburit skador/risker för patient. |
Leveranssäkerhet
Målsättning: att säkerställa att beställd produkt och/eller tjänst levereras inom avtalad tid till den av förskrivaren angivna platsen.
Nyckeltal |
|
---|---|
Avvikelse gällande enskild produkt redovisas (20 mest frekventa huvudhälpmedel och förbrukningsmaterial som ej levererats inom tidsram) Jämförelse med motsvarande kvartal föregående år. |
Undersöka grad av måluppfyllelse för att säkerställa att patient får förskrivet hjälpmedel levererat. |
Aktuella hjälpmedel redovisas på 6-siffrig ISO-kodsnivå och gruppvis för Kommun, Primärvård, Sjukhus samt Habilitering & Hälsa. |
Undersöka grad av måluppfyllelse för att säkerställa att patient vid akut behov av förskrivet hjälpmedel får detta levererat. |
Tillgänglighet
Målsättning: att god tillgänglighet uppnås och säkerställs för patient och förskrivare.
Nyckeltal | Syfte |
---|---|
|
Undersöka grad av måluppfyllelse för att säkerställa att bristande tillgänglighet inte fördröjer förskrivningsprocessen. |
|
Undersöka grad av måluppfyllelse för att säkerställa att bristande tillgänglighet inte påverkar patients tillgång till funktionellt fullgott hjälpmedel. |
Volymer
Produkter
Nyckeltal | Syfte |
---|---|
Redovisas totalt för alla förvaltningar och gruppvis för Kommun, Primärvård, Sjukhus, Hablitering & Hälsa. |
Underlag för att utveckla sortimentsarbetet samt produktanvisningarna i Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel. |
Tjänster
Nyckeltal | Syfte |
---|---|
|
Följa i vilken utsträckning patienter beställer avhjälpande underhåll (reparationer), i syfte att identifiera behov av aktiviteter för att öka andelen beställningar från patient. |
Övriga kategorier av felrapporter
Kommunikation och samverkan
Nyckeltal | Syfte |
---|---|
|
Ge underlag för Hjälpmedelscentralens förbättringsarbete samt dialog med vårdgivare. |