Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Frågor och svar om överenskommelsen om hjälpmedel i förskola, skola och daglig verksamhet

Frågor och svar kopplat till Regional överenskommelse om hjälpmedel i förskola, skola och daglig verksamhet

Har du en fråga?

Hör av dig till samordning.hjalpmedel@vgregion.se 

Beställning kan göras antingen i beställningssystemet webSesam eller genom en digital beställningsblankett. Det gäller även privata verksamheter som har en faktureringsadress till den kommun som verksamheten har avtal med.

Information om beställning på Hjälpmedelscentralens webbplats

 

Kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar under vistelsetiden på daglig verksamhet/dagverksamhet enligt SoL/LSS för personer över 18 år.

Ska ett hjälpmedel enbart användas på daglig verksamhet ska den kommun där patienten är folkbokförd betala hjälpmedlet.

OBS! gäller inte hjälpmedel där primärvården alltid har betalningsansvar enligt produktanvisningen.

Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel reglerar hälso- och sjukvårdens ansvar och kravet på grundutrustning i vissa verksamheter. Detta är oberoende av hur behovet av grundutrustning tillgodoses/anskaffas. I dagsläget har 48 av länets kommuner tecknat avtal gällande grundutrustning med Hjälpmedelscentralen i VGR. Privata verksamheter som vill hyra eller köpa grundutrustning från Hjälpmedelscentralen kan endast göra detta om det finns en faktureringsadress till den kommun som verksamheten har avtal med. I övriga fall får grundutrustning anskaffas från annan distributör.

Senast uppdaterad: 2024-01-03 13:20