Rapportering av förkommet hjälpmedel
Anmälan om/registrering av förkommet hjälpmedel
Förkommet hjälpmedel ska rapporteras så snart förlusten upptäcks alternativt utretts. Registrering görs av personal som kommunen har gett behörighet att göra anmälan om förkommet hjälpmedel.
1. Förkommet hjälpmedel hos brukaren
Kommunen anmäler via registrering i avsett IT-system (AM-systemet, med inloggning via Hjälpmedelscentralens webbplats).
Hjälpmedelscentralen registrerar därmed hjälpmedlet på ett svinnlager och det skrotas sedan automatiskt bort med kod ”Svinn via svinnrapport”.
Efter bedömning av ansvarig för behovsbedömning och beställning av hjälpmedel kan ett återfunnet hjälpmedel åter-registreras på brukaren. Kundtjänst kontaktas i så fall inom 3 månader från det att svinnrapporten gjordes.
2. Hjälpmedel (huvudhjälpmedel) saknas vid returtagning på Hjälpmedelscentralen
Hjälpmedelscentralen ska efter registrerad hämtorder hämta hjälpmedel från angiven adress.
Saknas hjälpmedel vid returtagning makuleras hämtordern för de hjälpmedel som saknas, och hyran återstartas för dessa hjälpmedel. Ansvarig för behovsbedömning och beställning av hjälpmedel får meddelande om makulerad hämtorder i webSesam.
Om utsedd ansvarig i kommunen efter kontroll fortfarande anser att hjälpmedlet har återlämnats, ska felrapport benämnd "Tillbakalämnat men ej avregistrerat hjälpmedel från brukare" göras. Hjälpmedelscentralen eftersöker då hjälpmedlet och bevakar om det kommer tillbaka med påföljande returleverans. Återfinns inte hjälpmedlet avregistrerar Hjälpmedelscentralen det därefter från brukaren och skrotas som ”Svinn efter utredning”. Vid skrotning avslutas hyran. Hyra under bevakningstiden krediteras inte.
3. Hjälpmedel som ägs av Hjälpmedelscentralen och som förekommit i buffertförråd
Förkommet hjälpmedel upptäcks av kommunen
Kommunen anmäler via registrering i avsett IT-system.
Förkommet hjälpmedel upptäckts vid inventering
Hjälpmedelscentralens buffertförrådskoordinator registrerar över hjälpmedlet till ”utredningslager buffert VGR”. Hjälpmedlet skrotas inte bort ur SESAM med automatik, eftersom det förekommer att dessa hjälpmedel återfinns efter en tid.
Återfinns hjälpmedlet inom 10 arbetsdagar ska kommunen omgående anmäla det till Hjälpmedelscentralens kundtjänst, tillsammans med uppgifter om på vilken brukare hjälpmedlet ska registreras.
Återfinns hjälpmedlet inte inom 10 arbetsdagar ska kommunen anmäla det som förkommet via registrering i avsett IT-system.
Prissättning och debitering av förkommet hjälpmedel
Kommunen rekommenderas att debitera brukare om hjälpmedel har ett debiterbart värde.
Beräkningsmodellen för restvärde beskrivs i specifikation gällande finansiell samverkan
Uppföljning
Hjälpmedelscentralen rapporterar kvartalsvis till samverkansfunktionen:
- Antal individmärkta hjälpmedel som kommunen anmält som förkomna, totalt samt uppdelat per kommun/region.
Totalt restvärde för individmärkta hjälpmedel som anmälts som förkomna. - Antal individmärkta hjälpmedel som saknas vid returtagning och som skrotas bort som "svinn efter utredning" på Hjälpmedelscentralens returlager.
Totalt restvärde för individmärkta hjälpmedel som saknas vid returtagning och som skrotas bort som "svinn efter utredning" på Hjälpmedelscentralens returlager.