Leverans/hämtning
Samtliga hjälpmedel med funktionshyra ska vara märkta med individnummer på varje enskilt hjälpmedel så att hjälpmedlen är spårbara på produktnivå.
Kravet på märkning gäller huvudhjälpmedel.
Hjälpmedelscentralen ska leverera hjälpmedel till den adress som angivits vid beställning, det vill säga till utlämningsställe, beställande enhet eller till brukarens vistelseadress, inom Västra Götalands län.
Kostnader för dessa leveranser ingår i kostnaden för funktionshyra eller köp av hjälpmedlet.
Vid leverans till brukarens vistelseadress eller till utlämningsställe ska Hjälpmedelscentralen märka upp hjälpmedlet med information om att hjälpmedlet inte får tas i bruk innan brukaren fått instruktioner av ansvarig för behovsbedömning och beställning av hjälpmedel om hjälpmedlets funktion och användning. Eventuellt emballage ska sparas efter leveransen, så att det kan användas för att packa hjälpmedlet i, när det ska skickas tillbaka till Hjälpmedelscentralen.
Leverans i funktionsdugligt skick till brukare eller beställande enhet innebär att hjälpmedlet är klart att använda, men inte inställt efter brukarens individuella behov. Ansvariga för behovsbedömning och beställning av hjälpmedel har alltid ansvar för att tillse att beställt hjälpmedel fungerar som avsett i den miljö det ska användas.
Vid leverans till utlämningsställe
- Hjälpmedel med leverans till utlämningsställe plockas dagen efter beställning och skickas måndagar, onsdagar och fredagar
- Brukaren aviseras enligt angivna kontaktuppgifter och kan hämta ut hjälpmedlet på angivet utlämningsställe. Anhörig/stödperson kan hämta ut paketet om mottagarens id-kort medtas.
-
Om leveransen inte hämtas ut inom 7 dagar returneras hjälpmedlet till Hjälpmedelscentralen. Brukaren har möjlighet att via transportör förlänga uthämtningstiden med ytterligare 7 dagar kostnadsfritt innan hjälpmedlet returneras.
Vid retur får beställaren ett meddelande i Websesam om att beställningen makulerats och att en ny beställning behöver göras. Avgift för bomkörning utgår.
Vid leverans till beställande enhet eller brukarens vistelseadress
- Leveranser sker på fasta turbilsdagar i de olika geografiska områdena. Leveranstider
- Vid leverans till brukares vistelseadress ska tidpunkt för leverans överenskommas mellan Hjälpmedelscentralen och brukaren. Med brukare avses även personer som stödjer brukaren. Överenskommelse med brukare/mottagare av leverans bör göras senast dagen innan planerad leverans.
- Ansvarig för behovsbedömning och beställning av hjälpmedel ansvarar för att snarast och senast inom fem arbetsdagar, kontrollera att leverans skett enligt beställning. Kreditering på grund av leveransavvikelse (fel produkt eller fel på produkt) ska som regel inte ges om denna kontroll inte utförts.
- Om leverans av hjälpmedel inte kan utföras på grund av att ingen är på plats för att ta emot leveransen, får beställare av hjälpmedel meddelande i Websesam att beställningen makulerats och att en ny beställning behöver göras. När leverans inte kunnat utföras debiteras beställande enhet för så kallad bomkörning.
- Hjälpmedelscentralen kvitterar leverans till brukarens vistelseadress (ej sjukhus) senast klockan 8 påföljande arbetsdag.
Akuta leveranser av hjälpmedel är initialt inte aktuellt. För snabbare tillgång rekommenderas att använda buffertförråd.
Hjälpmedelscentralen ska efter registrerad hämtorder hämta hjälpmedel från angiven adress inom Västra Götalands geografiska gränser.
Enligt lånevillkor för digitala hjälpmedel ska brukaren själv ordna så att hjälpmedlet återlämnas till anvisat mottagningsställe. Utsedd ansvarig i kommunen avgör utifrån brukarens förmåga och aktuella omgivningsfaktorer om det är realistiskt att brukaren själv kan transportera hjälpmedlet eller om hämtning på angiven adress ska göras. För hämtning lägger utsedd ansvarig i kommunen en hämtorder i webSesam, se länk till instruktioner nedan. Utsedd ansvarig i kommunen ansvarar för att i hämtorder ange vilka hjälpmedel (huvudhjälpmedel respektive tillbehör) som ska hämtas.
Hjälpmedelscentralens kundtjänst kan lägga hämtorder när de får förfrågan från anhörig om hämtning från dödsbo.
Brukare kan inte själv ringa till Hjälpmedelscentralen och begära hämtning.
Bank för Blanketter, Guider och Beställningsstöd/ formulär är under framtagning på Hjälpmedelscentralens webbplats.