Kommunernas åtagande

Kommunerna ska följa aktuella författningar och standarder inom socialtjänstområdet och det medicintekniska området samt berörda handböcker.

I ansvaret ingår att

  • följa gemensamt upprättade rutiner
  • ansvara för kompetens hos de som arbetar med digitala hjälpmedel
  • ansvara för beställning och kostnadsansvar för tolk
  • beställa hjälpmedel i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel så att de är spårbara
  • registrera hjälpmedel som uthämtats från buffertförråd i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel så att de är spårbara
  • beställa tjänst i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel. (I undantagsfall, då digital beställning inte är möjlig, kan beställningar hanteras manuellt)
  • rapportera brister och risker gällande utförande av tjänster


Kommunerna ska ta ett gemensamt ansvar för självkostnaden genom att

  • snarast och senast inom fem arbetsdagar, kontrollera att leverans skett enligt beställning
  • kontrollera fakturaunderlag
  • kontrollera brukarens registrerade hjälpmedelsinnehav
  • rapportera förkomna hjälpmedel