Nytt utseende på vårdsamverkans hemsida

vardsamverkan.se och samtliga delregionala sidor har ändrat utseende, skulle något saknas kontakta sidansvarig. Samtliga sidor gås igenom löpande. 

Nyhetsbrev 28 - Fler funktioner för den enkla läkemedelsautomaten kan användas

Uppdaterad:
Publicerad:

Fler funktioner för den enkla läkemedelsautomaten kan användas

Den enkla läkemedelsautomaten kan användas med administrationstjänst

Idag finns två läkemedelsautomater upphandlade i det gemensamma sortimentet av personligt förskrivna hjälpmedel, en enklare och en mer avancerad variant som också har lås. Nu är det klart att även den enkla läkemedelsautomaten kan användas tillsammans med leverantörens administrationstjänst. Mer information kommer att komma efter sommaren då även utbildning planeras.
Under vintern genomförde Hjälpmedelscentralen tillsammans med fyra pilotkommuner ett pilottest av avancerad läkemedelsautomat. En rapport från pilottestet finns publicerad på projektets hemsida.

Uppdatering kring digital tillsyn och mobila trygghetslarm

Sex kommuner planerar just nu för pilottest av digital tillsyn och mobila trygghetslarm, innan beställning öppnas upp i länet. Tyvärr har tidsplanen, på grund av försening av upphandlingen behövt förskjutas, preliminärt tre till sex månader. Upphandlingsgruppen där kommunerna och regionen arbetar tillsammans gör sitt bästa för att det ska gå så snabbt som möjligt.

Har ni frågor kring detta, kontakta Kim (kontaktuppgifter nedan).


Säkerhetskompetens och referensgrupp till upphandling av digitala lås

Utifrån brukarnas behov av trygghet, verksamheternas behov av effektiva arbetssätt och samordningsvinster från gemensam upphandling och försörjning har Ledningsrådet för hjälpmedel beslutat att införa digitala lås i sortimentet och nu ska upphandling genomföras. För att upphandlingen ska möta behoven önskar vi att en person med kommunal kompetens inom säkerhetsfrågor kan tillföras upphandlingsgruppen. Vi söker också personer som vill delta i en referensgrupp som kan kvalitetssäkra och ge synpunkter på kravspecifikationen innan annonsering.

Vid intresse kontakta Kim (kontaktuppgifter nedan).

Nytt inom socialtjänstens område på hjälpmedelssidorna på vårdsamverkan 

I samband med att det nya avtalet kring socialtjänst trädde i kraft oktober 2023 ingår även socialtjänstens område i hjälpmedelsverksamhetens ansvar.

För socialtjänstens område har styr och ledningsstrukturen för hjälpmedel tagit fram:

  • Koncept för kompetens vid behovsbedömning och beställning av
    hjälpmedel inom socialtjänst med rekommendationer avseende kompetens
    för chefer och ansvariga för behovsbedömning och beställning av hjälpmedel. Rekommendationerna syftar till att synliggöra vilken kompetens som olika roller kan behöva för att försörjningen av hjälpmedel ska vara så
    jämlik och säker som möjligt. länk
  • Ny utbildning kring handboken för socialtjänstens område med syftet att
    ge en introduktion och vägledning till regelverk, försörjningsavtal och
    rutiner för hjälpmedelsområdet inom socialtjänst. Utbildningen finns i
    lärportalen (länk finns i koncept för kompetens, se ovan).
  • Guide som konkretiserar tjänsterna i avtal för personliga digitala
    hjälpmedel inom socialtjänst. Guiden finns publicerad här länk.

Sedan tidigare finns ett Gemensamt regelverk/handbok länk. Vid behov av fler produkter inom socialtjänst kan ni föreslå en ny produkt genom att göra en ansökan till Samverkansfunktionen för hjälpmedel.

Ansökningsblanketten finns här.

Teknisk plattform för digitala hjälpmedel kommer upphandlas

VGR och VästKom har genomfört en gemensam förstudie kring digital infrastruktur för digitala hjälpmedel som nu finns publicerad här. Baserat på de behov och förslag som beskrivs i förstudien har Ledningsrådet för hjälpmedel beslutat att en teknisk plattform för digitala hjälpmedel inom vård och omsorg ska upphandlas.

Nyttan med plattformen är ett samlat gränssnitt för personal i vård och omsorg, med information på ett ställe och att det underlättar upphandling av nya digitala hjälpmedel och minskar antalet integrationer mellan system som behöver skapas.

För att upphandlingen ska bli så bra som möjligt söker vi några fler representanter till upphandlingsgruppen – gärna från Skaraborg och
med teknisk IT-kompetens och/eller kompetens kring informationssäkerhet.

Kontakta
Mikael (kontaktupppgifter nedan

Vad är skillnaden mot den IOT-plattform som också upphandlas i länet?

Det pågår också arbete med att upphandla en gemensam ”IOT-plattform” i länet för exempelvis miljö, fastigheter och parkeringar. Det är ett projekt som heter Smart region. I huvudsak är det fyra anledningar som gör att det inte går att använda IOT-plattformen som Smart region upphandlar för digitala hjälpmedel:

  • Inget användargränssnitt för medarbetare i vård och omsorg har
    upphandlats
  • Krav på NMI (Nationellt Medicinskt Informationssystem) saknas och MDR
    är endast ett mervärdeskrav. Båda dessa behövs eftersom plattformen
    kommer att innehålla patientdata och att data behöver analyseras.
  • Inget användargränssnitt för patienter/brukare har upphandlats
  • Kraven på informationssäkerhet är höga när det gäller patient/brukardata
    och det finns betydande risker om produkter som inte har samma
    säkerhetskrav kopplas till samma plattform

Stort tack för att ni hjälper till att utforma samarbetet genom att berätta om era
behov, ställa frågor kring det som är otydligt, bidra med tankar eller kompetens kring olika frågor eller idéer kring förbättringar. Tack!

Emma Övelius, projektledning
emma.ovelius@vgregion.se

Almir Avdic, Hjälpmedelscentralen
almir.avdic@vgregion.se

Kim Engwall, samordnare socialtjänst
kim.engwall@vgregion.se

Mikael Doi, datahantering
mikael.doi@vgregion.se

Elin Hallström, införande och upphandling
elin.hallstrom@lumell.se

Jessica Lagervall Wirén, datahantering
Jessica.lagervall@vgregion.se