IT-tjänsten SAMSA
SAMSA är en regiongemensam IT-tjänst för kommunikation kring enskilda över, och inom, partsgränser som ägs och drivs gemensamt av Västra Götalandsregionen och de 49 kommunerna.
Bakgrund
IT-tjänsten driftsattes redan 2008 under namnet KLARA SVPL och var då utvecklad som ett stöd för samordnad vård- och omsorgsplanering för patienter i slutenvården som bedömdes ha behov av insatser från socialtjänsten eller kommunal hemsjukvård efter utskrivning från sjukhuset. Sedan dess har IT-tjänsten löpande anpassats efter verksamheternas behov och önskemål samt förändrade regiongemensamma riktlinjer och förändringar i lagar och författningar på nationell nivå.
Hösten 2016 förändrades IT-tjänsten från en desktop-applikation till ett webbgränssnitt och namnet KLARA SVPL byttes till SAMSA. Det nya namnet ärvdes från SAMSA Arbetsgrupp, det regionala samverkansforum som ansvarade för utvecklingsarbetet.
Sommaren efter fattade Sveriges riksdag beslut om att anta det som blev lagen (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård, vilket också innebar att SAMSA behövde genomgå omfattande förändringar för att anpassas till de förändrade rutiner som krävdes för att tillämpa lagen. En del av detta blev också att utveckla funktionalitet för en digital Samordnad individuell plan (SIP).
Den nya versionen driftsattes 2018-09-25 och hade då funktionalitet för att samverka vid in- och utskrivning, i parallella öppenvårdsärenden samt via en digital SIP.
Har du funderingar kring hur Din verksamhet skulle kunna använda IT-tjänsten SAMSA? Ta kontakt med din representant i Samordnad hälsa, vård och omsorg, se kontaktuppgifter nedan.
Utbildningsmaterial SAMSA
