Ett recept för konstruktiva möten
Hur kan vi göra för att få ett konstruktivt samarbete? Här är några ledtrådar.
Inställning
- Uppfatta dig själv som en samarbetsperson
- Medverka till vi-klarhet
- Lyssna!
- Dela med dig. ”Vad kan jag/min verksamhet göra?”
- Hitta ord som fungerar (vår tids bästa förhandlare, Jan Eliasson, menar att hans tillgång till olika ord har öppnat för många bra dialoger och undvikit onödiga låsningar).
- Våga vara mänsklig (Eliasson igen). Masker hindrar, mänsklighet möjliggör.
Initiering av samarbete
Beskriv för din klient hur du resonerar och vilka möjligheter som finns till samarbete. Vilka bör vara med utifrån er sammantagna syn på behoven av samarbete? Få medgivande till undantag från sekretess.
Inbjudan till samarbete
Om du bjuder in: Förklara gärna för den du bjuder in hur du tänker. Varför bedömer du att hen ska vara med i ett samarbete? Berätta (klargör) vad du förväntar dig av den andra personen/verksamheten.
Var beredd på att korrigera dina förväntningar. Ge om möjligt förslag på tider (vi har alla fulla kalendrar).