Erfarenhetsutbyte och stödmaterial kring hjälpmedel

Syftet med denna sida är att möjliggöra erfarenhetsutbyten och underlätta implementering av nya hjälpmedel och ge goda exempel på arbetssätt som underlättar för verksamheter. Dokumenten på sidan är både regiongemensamma och lokala exempel från enskilda kommuner eller vårdgivare. Sidan är ett komplement till de regiongemensamma styrande dokumenten så som handböcker, avtal och överenskommelser se startsidan för Hjälpmedel i Västra Götaland.

Dokument som publiceras på denna webbsida får laddas ner och användas. Dokumenten ska:

  • vara relevant för verksamheter som beställer/förskriver hjälpmedel via Hjälpmedelscentralen eller Läkemedelsnära produkter
  • vara godkänt i den egna verksamheten
  • innehålla datum för när dokumentet antogs
  • innehålla kontaktuppgifter till en kontaktperson för dokumentet

För att publicera ett dokument, mejla samordning.hjalpmedel@vgregion.se.

Inaktuella dokument gallras bort av samverkansfunktionen för hjälpmedelsfrågor efter kontakt med angiven kontaktperson.

Material oberoende av hjälpmedel

Under nedanstående områden finns länkar till olika rapporter och stödmaterial som kan användas som inspiration vid verksamhetsutveckling inom hjälpmedelsområdet.

Stödmaterial för huvudmännen vid organisering av hjälpmedelsfrågor

Nedanstående dokument är tänkta att använda i den egna verksamheten och syftar till att ge stöd kring hur respektive huvudman kan organisera sig för att:

  • informationsflödet ska fungera
  • kunna fatta nödvändiga beslut i den egna verksamheten
  • relevanta kompetenser ska engageras i arbetet

Ledningsrådet för hjälpmedel rekommenderar alla huvudmän att använda stödmaterialet.

Dokument är tänkta att fyllas i och finns här i två format; ifyllnadsbar-pdf respektive Word.

Stödmaterial för huvudmännen (regional och kommunal hälso- och sjukvård samt socialtjänst) vid organisering av hjälpmedelsfrågor 

Stödmaterial för huvudmännen (regional och kommunal hälso- och sjukvård samt socialtjänst) vid organisering av hjälpmedelsfrågor 

Presentation att använda för att sprida kunskap om stödmaterialet.

Presentation av stödmaterial för huvudmännen vid organisering av hjälpmedelsfrågor

Syftet med presentationen:

  • Kännedom om att det finns ett stödmaterial till huvudmän vid organisering av hjälpmedelsfrågor att använda i den egna verksamheten.
  • Belysa vikten av att varje huvudman organiserar sig internt för att säkerställa bra hantering av hjälpmedelsfrågor och effektiv kommunikation, både inom sina respektive verksamheter och med andra aktörer inom samarbetsorganisationen.

Checklista för nya enheter inom hjälpmedelssamarbetet

Nedanstående dokument är tänkt att använda när en enhets ska börja förskriva eller beställa hjälpmedel. Syftet är att ge stöd till respektive enhet i arbetet genom att samla de olika aktiviteterna som behövs för att säkerställa hanteringen av personliga hjälpmedel. Det innehåller bland annat:

  • länkar till olika beställningsblanketter, till exempel för kundnummer och behörighet till beställningssystem.
  • länk till information om koncept för kompetens.
  • en lista på olika interna arbetssätt och rutiner som behöver finnas.

Checklista för nya enheter inom hjälpmedelssamarbetet 


Information om digitala hjälpmedel inom socialtjänst hösten 2025

Nedanstående presentationsmaterial är tänkt att använda på ledningsnivå för information och lägesrapport om digitala hjälpmedel inom socialtjänst, hösten 2025. 

Powerpoint Information om digitala hjälpmedel inom socialtjänst hösten 2025 


Dialogmöte oktober 2025

Oktober 2025 genomförs fyra dialogmöten inom området för digitala hjälpmedel inom socialtjänst. 

Välj ett av tillfällena som passar dig:

Tisdag 14 oktober 09:00-09:30

Tisdag 14 oktober 15:00-15:30  

Här hittar du Presentationsmaterialet från dialogmötet  


Läkemedelsautomat

Under nedanstående rubriker finns länkar till regiongemensamma och lokala dokument som kan används som vägledning och inspiration i arbetet med verksamhetsutveckling. 

Övergripande information och rapport från pilottester

Information om läkemedelsautomat

Information om läkemedelsautomat som personligt hjälpmedel (Information om bland annat kostnadsansvar, utskickat till Hjälpmedelsforum, hälso- och sjukvård mars 2025.)

Samlad information om digital läkemedelsautomat

Frågor och svar gällande läkemedelsautomat

Stöd för effekthemtagning avseende läkemedelsautomat

Pilottest

Rapport från pilottest för avancerad läkemedelsautomat

Presentation från erfarenhetsutbyte 6 mars 2024

Frågor och svar från erfarenhetsutbyte 6 mars 2024

Nationella webbsidor och mallar

Kompetenscenter välfärdsteknik (SKR) har en vägledning för läkemedelsautomat och mallar för konsekvensbedömning och nyttokalkyl (Inera). 

PUB-avtal, mall från SKR

Via SKR kan även den digitala plattformen "Dela Digitalt" nås. Där finns bland annat mall för riksanalys för läkemedelsautomat. Alla som arbetar i kommuner, regioner och myndigheter har tillgång till "Dela Digitalt" genom sin mejladress. Du som arbetar för en privat aktör som utför det offentliga uppdraget som sin kärnverksamhet kan få åtkomst genom att skicka en förfrågan till deladigitalt@skr.se. 


Lokalt framtagna dokument

Stöd i samband med bedömning

Bedömning av att använda läkemedelsautomat (Mölndal)

Bedömningsdokument för läkemedelsautomat (Öckerö)

Bedömningsunderlag (Göteborg)

Mall för skuggning (Göteborg)

Uppföljning av läkemedelsautomat (Mölndal)

Observera att det finns ett regiongemensamt processtöd inför förskrivning av läkemedelsautomat i Handbok för personliga hjälpmedel inom hälso- och sjukvård.

Rutiner

Rutin hemvården läkemedelsautomat (Mölndal)

Rutin läkemedelsautomat, sjuksköterska (Mölndal)

Information till utförare

Information till LOV-personal (Mölndal)