Patient- och brukarinflytande

Föredragning av person framför en publik

Forskning visar att det behövs patient- och brukarinflytande på alla nivåer, för att vården och omsorgen ska ha bra kvalitet, vara effektiv och kunna fokusera på återhämtning. Det är också en grundläggande mänsklig rättighet att ha makt över sitt eget liv.

Den här sidan är för dig som arbetar med verksamhetsutveckling och kvalitetsutveckling, i verksamhet eller på systemnivå. Den är också relevant för dig som arbetar direkt med stärkt patient- och brukarinflytande. Här finns information, konkret vägledning och goda exempel från länet.

Stärkt patient- och brukarinflytande ingår i den nationella strategin 

I den nya nationella strategin för psykisk hälsa och suicidprevention, Det handlar om livet, lyfts att erfarenhetsbaserad kunskap är strategiskt viktig. 

Ett särskilt prioriterat mål är: Ökat fokus på patient- och brukarinflytandet i vården och omsorgen, på individ-, verksamhets- och systemnivå.

Det beskrivs så här i strategin: 

”Dialog med och feedback från patienter, brukare och anhöriga eller andra närstående skapar bättre förutsättningar för verksamheter att planera och genomföra insatser som utgår från patientens eller brukarens faktiska behov. Detta gäller såväl insatser till enskilda patienter eller brukare som kvalitets- och patientsäkerhetsarbete på verksamhets- eller systemnivå.”

Andra särskilt prioriterade mål kopplade till erfarenhetsbaserad kunskap: Ökade kunskaper om psykisk hälsa; minskad stigmatisering genom insatser av egenerfarna integrerade i ordinarie verksamhet; utvecklat professionellt bemötande av patienter och brukare; systematisk uppföljning av patient- och brukarperspektivet samt ökad samverkan med civilsamhället inom socialt stöd.

NSPH Västra Götaland och Göteborg – koordinerande stöd, utveckling och genomförande

Organisationen Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa (NSPH) i Västra Götaland och Göteborg har sedan 2008 utvecklat metoder, aktiviteter och arbetssätt för att stärka inflytandet på samtliga nivåer inom vård, stöd och omsorg för personer med psykisk ohälsa. Organisationen representerar en samlad erfarenhetsbaserad kunskap. Organisationen har nu ett uppdrag utifrån den nationella strategin för psykisk hälsa, Det handlar om livet: att utveckla och stärka patient- och brukarinflytandet regionalt, delregionalt och lokalt inom området psykisk (o)hälsa.

Verksamheter kan vända sig till NSPH Västra Götaland och Göteborg för representation och information, och för att få stöd i att utveckla och implementera arbetet med stärkt inflytande, utifrån verksamhetens förutsättningar. Det gäller stärkt inflytande på såväl individnivå som verksamhets- och systemnivå, och arbete med både vuxna och barn och unga. 

Det kan exempelvis handla om att utveckla handlingsplaner för stärkt inflytande, systematisk samverkan med regionala och lokala föreningar eller information. Det kan också vara att införa patient- och brukarinflytandemetoder som studiecirklar, brukarstyrda brukarrevisioner, brukarråd, brukarrepresentation eller peer support. Utöver detta finns möjlighet att boka utbildningar, föredrag och workshoppar om patient- och brukarinflytande i praktiken. 

https://nsphvastragotaland.se

Viktigt med representation i arbete med inflytande på verksamhets- och systemnivå

Arbetet med inflytande kan påverka grupper av människor, på verksamhets- eller systemnivå. 
Då är det viktigt att ha representanter från patient- och brukarrörelsen med i arbetet. Det säkerställer en demokratisk grund för arbetet och bidrar också till en kvalitetssäkrad representation samt långsiktig hållbarhet. 

Så här skriver Kunskapsstyrning hälso- och sjukvård om representation: 
 
”Rekrytering sker i första hand genom en förfrågan till en patient- eller närståendeorganisation. På så sätt säkerställs en demokratisk grund för uppdraget.”