Beredningsgrupp Handbok & Sortiment Socialtjänst

Beredningsgrupp Handbok & Sortiment, socialtjänst är en del av samarbetsorganisationen för hjälpmedel och arbetar på uppdrag av Ledningsrådet för hjälpmedel. Gruppens uppdrag består av två delar: 1) hantera förslag på förändringar och utveckla Handbok för personliga hjälpmedel inom socialtjänst. 2) arbeta med förändring av sortiment och tillhörande processer i samarbete med försörjaren (Hjälpmedelscentralen). Representanterna samlar in synpunkter från sina områden och sprider information tillbaka om beredningsgruppens arbete.

Mötesplan

2025

Digitalt möte alternativt centralt i Göteborg med start klockan 09:00.

28 januari
20 mars
13 maj
2 september
4 november
12 december


Beredningsgruppens representanter

Ordförande och sekreterare
Samverkansfunktionen: 
Kim Engwall kim.engwall@vgregion.se 
Linda Augustsson linda.m.augustsson@vgregion.se 


Kommunernas representanter
Silvana Matos Rocha
silvana.matos.rocha@aldrevardomsorg.goteborg.se
Göteborg Stad

Emelie Sundberg
emelie.sundberg@molndal.se 
Göteborgsregionens Kommunalförbund

Adam Krantz
adam.krantz@hjo.se
Skaraborgs Kommunalförbund

Jennie Halldén
jennie.hallden@trollhattan.se 
Fyrbodals Kommunalförbund

Johanna Gunnarsson
johanna.gunnarsson@mark.se 
Boråsregionens Kommunalförbund

Max Birath
max.birath@munkedal.se 
Kommunalt perspektiv på datahantering

Hjälpmedelscentralens representant

Almir Avdic
almir.avdic@vgregion.se 
Hjälpmedelscentralen


Uppdragshandling för Beredningsgrupp Handbok & Sortiment socialtjänst

Uppdrag

  • Beredning, uppföljning och revidering av regelverk för beställning av hjälpmedel inom socialtjänst.
  • Beredning och uppföljning gällande sortimentsfrågor samt revidering av processer inom det sortimentsarbete som sker avseende produkter med huvudsaklig initiering inom socialtjänst, i samverkan med Regionservice/hjälpmedelsförsörjaren.

Ansvar

Avseende produkter med huvudsaklig initiering/beställning inom socialtjänst:

  • Tolka, förklara och förtydliga regelverket samt vid behov föreslå åtgärder för utredning och förankring.
  • Hantera förslag till förändringar i regelverk/handbok
  • Sammanställa invånarnas och verksamheternas behov inför produktupphandlingar.
  • Säkra väl fungerande processer för in- och utfasning av produkter.
  • Hantera förslag till förändringar i sortiment och till utvärdering av produkter.
  • Beakta ekonomiska konsekvenser inför förslag till förändringar av regelverk och sortiment.
  • Omvärldsbevakning inom ramen för uppdraget.

Representanterna i beredningsgruppen ansvarar för att inhämta synpunkter från och informera den organisationsnivå, kommunalförbund och nätverk som man representerar.


Mandat

  • Fatta beslut om redaktionella ändringar i regelverket.
  • Fatta beslut i sortimentsfrågor under pågående avtalsperiod.
  • I samband med upphandling fatta beslut i sortimentsfrågor som inte förväntas innebära betydande kostnadsökningar, kostnadsförskjutning eller sortimentsförändringar.
  • För övriga frågor inom beredningsgruppens område: Bereda frågor och ta fram förslag, rekommendationer och beslutsunderlag till ledningsrådet.

Arbetsorganisation

Beredningsgruppen ska bestå av 5 representanter för kommunerna i Västra Götaland, samt en representant från Hjälpmedelscentralen. Vid behov adjungeras ytterligare kompetens från Västra Götalandsregionen in. Representant aviserar till samverkansfunktionen och sin uppdragsgivare om hen avser att avsluta sitt uppdrag.

Representanter Antal Utses av
Kommun 5 Respektive kommunalförbundsområde och Göteborgs Stad via VästKom.
Hjälpmedelscentralen 1 Försörjningsförvaltningen
Ordförande och sekreterare N/A Samverkansfunktionen

Kompetenskriterier

Kompetens hos alla representanter:

  • Kunskap om socialtjänst och aktuella regelverk.
  • Kännedom om överenskomna sortimentsprocesser.
  • Förmåga att balansera perspektiven ekonomi, verksamhet, invånarbehov och säkerhet.
  • Tillgång till nätverk i den egna organisationen för att kunna inhämta och värdera information gällande de produktgrupper som omfattas.

Utöver ovan; Kompetens hos en eller flera representanter:

  • Strategisk förmåga.
  • Kunskap om beställning av hjälpmedel, på övergripande nivå.
  • Beställarkompetens för ett eller flera produktområden.
  • Digitaliseringskompetens inom socialtjänst.

Adjungerad kompetens

Vid behov adjungeras kompetens från VGR, såsom digitaliseringskompetens inom hälso- och sjukvård, medicinsk kompetens, ekonomisk och juridisk kompetens.


Arbetsformer

  • Beredningsgruppen sammanträder cirka fyra till åtta gånger per år utifrån behov.
  • Mötesanteckningar ska föras och rekommendationer, beslut samt beslutsunderlag ska dokumenteras. All dokumentation ska finnas tillgänglig för representanterna på en gemensam plattform samt förvaras hos samverkansfunktionen.
  • Vid behov tillsätts arbetsgrupper med expertkompetens för specifika frågor.
  • Vid behov sker samverkan med andra beredningsgrupper.
  • Vid behov involveras forum för information, dialog och förankring för att få förankring och perspektiv i frågor.
  • Samverkansfunktionen är sammankallande samt ordförande och sekreterare på mötena.
  • Samverkansfunktionen rapporterar till ledningsrådet.

Ärendeprocess för beredningsgrupper

Ärendeprocess för beredningsgrupp

 

Ansökan om ny anvisning

Handbok för personliga hjälpmedel inom socialtjänst är under uppbyggnad. I handboken finns utöver riktlinjer också produktområden med tillhörande produktanvisningar som styr vilka hjälpmedel som får beställas, av vem och till vilken målgrupp. Önskemål om nya produkter och/eller förändringar i befintliga produktanvisningar gör kommunerna genom att skicka in en ansökan. Ansökan bereds av beredningsgrupp Handbok & Sortiment Socialtjänst inför ställningstagande i Ledningsrådet för hjälpmedel.

Länk till ansökningsblankett

Kontakta ordförande eller sekreterare i Beredningsgrupp Handbok & Sortiment Socialtjänst (se mejladresser nedan) vid frågor om ansökningsförfarandet eller vid behov av hjälp att fylla i blanketten.