Digital tillsyn
System för övervakning och/eller positionering (ISO-kod 22 27 24)
Beviljad insats innan beställning är aktuell:
Det ska finnas en beviljad insats som tillgodoser behovet av trygghet (inkluderar även insats om tillsyn).
Ansvarig för behovsbedömning och beställning av hjälpmedel
Biståndshandläggare, handläggare, socialsekreterare, chef i verkställande verksamhet eller av denne utsedd funktion (ansvaret kan ligga på myndighet eller verkställighet enligt respektive kommuns styrande dokument).
Kriterier för beställning av hjälpmedel
Brukare där behovet av trygghet bedöms kunna tillgodoses med digital tillsyn. Brukaren ska ha gett sitt samtycke till användning. Samtycke från brukaren ska dokumenteras.
Målet med beställning av hjälpmedel
Ökad trygghet och/eller självständighet.
Specifika instruktioner
- För att beställa digital tillsyn ska det finnas en organisation som kan utföra tillsynen och en rutin för åtgärd vid larmhändelse.
- Enligt kameraövervaknings-lagen ska det finnas information i bostaden om att tillsyn via kamera/sensorsystem utförs.
- Observera att skyddsåtgärder är tillåtna efter utredning och samtycke från brukaren och då åtgärden syftar till att skydda, stödja, hjälpa eller aktivera brukaren.
- Särskild hänsyn krävs inför en första beställning för att bland annat säkerställa att det fungerar i kommunens IT-miljö samt att arbetssättet är förberett.
Kostnadsansvar
Kommun