Elevhälsa

Elevhälsans uppdrag är att stödja skolans arbete med att säkerställa att alla elever har en bra arbetsmiljö under sin skoltid och bra förutsättningar att nå utbildningens mål. Elevhälsans fokus är därför alltid kopplat till elevers mående i relation till skolans arbete och sammanhang. Elevhälsans stöd är både riktat till skolans organisation och till enskilda elever.
Hur barn och unga mår har en stor betydelse för hur det går i skolan. Omvänt påverkas barns och ungas hälsa positivt om de lyckas i skolan. Skolan är därför viktig för att främja psykisk och fysisk hälsa och för att uppmärksamma elever som inte når utbildningens mål eller där det finns oro för elevens utveckling och mående.
Alla elever i Sverige ska enligt skollagen ha tillgång till elevhälsa. Det är skolans huvudman som har ansvaret, och verksamheten finansieras genom skolpengen. I elevhälsan ska det finnas tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator och specialpedagog eller speciallärare. Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande och elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas. Elevhälsans arbete ska bedrivas på individ-, grupp- och skolenhetsnivå och ske i samverkan med lärare och övrig personal. Vid behov ska elevhälsan samverka med hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Elevhälsans professioner är vanligtvis organiserade i elevhälsoteam som leds av rektor. För den samlade elevhälsan sker en stor del av arbetet på grupp- och organisationsnivå. Fokus ligger på att bidra till skolans förebyggande och hälsofrämjande arbete för att underlätta eller möjliggöra elevers lärande och utveckling. Elevhälsan arbetar tillsammans med rektor och skolans personal i frågor som rör grupprocesser, konflikthantering och ledarskap i klassrummet i syfte att skapa trygghet, goda relationer och goda förutsättningar för lärande. Elevhälsan har en viktig roll i skolornas närvaroarbete, i att förebygga kränkande behandling och mobbning samt vid krishantering på skolor.
Skolkuratorn, och i vissa fall skolpsykologen, har motiverande, kartläggande och stödjande samtal med enskilda elever eller grupper av elever samt ger stöd till vårdnadshavare i skolrelaterade frågor. Behöver barnet insatser som exempelvis psykologisk behandling, hänvisar elevhälsan vidare till regionens primärvård.
Elevhälsans medicinska insatser, skolsköterskor och skolläkare, är i sitt hälso- och sjukvårdsuppdrag en självständig del inom elevhälsan. Hälsouppföljningen är en förlängning av barnhälsovårdens uppdrag och består av fastställda hälsobesök och vaccinationer enligt vaccinationsprogrammet. Det kan också handa om enklare sjukvårdsinsatser som omplåstring av mindre skador som uppkommit under skoldagen. Psykologen tillhör inte elevhälsans medicinska insats men genomför en del insatser som räknas som hälso- och sjukvård, mycket av skolpsykologens arbetsuppgifter är dock inte hälso- och sjukvård.
Elevhälsan arbetar för att upptäcka elever som behöver stöd i sin skolgång och genomför, tillsammans med skolans pedagogiska personal, utredningar kring barns behov av stöd, rätten till anpassad grundskola, frånvaro och kränkande behandling. Specialpedagoger/speciallärare arbetar, tillsammans med övriga elevhälsan, med att ta fram och genomföra stödinsatser utifrån dessa utredningar samt i uppföljning och utvärdering av stödet. Alla barn har rätt till stöd och anpassningar för att klara utbildningens mål, även om det inte finns en diagnos. Elevhälsan stödjer också elever och dess vårdnadshavare till rätt stöd utanför skolan, till exempelvis hälso- och sjukvård eller socialtjänst, samt samverkar med andra instanser då kontakt finns. Skolpsykologen utför inte terapeutisk samtalsbehandling riktat till olika diagnoser.