Frågor och svar
Här samlar vi frågor och svar under remissgången.
Frågor från digital konferens om tilläggsuppdaget
Vad händer med patientens vård och mående under en tvist, har någon ansvar?
Patientens behov av god och säker vård ska alltid tillgodoses utan onödigt dröjsmål. Det är ett gemensamt ansvar för parterna att den enskildes situation löses utan onödigt dröjsmål och att komma överens om vem som har ansvar för olika hälso- och sjukvårdsinsatser. Vilket innebär att det kräver kommunikation och samsyn mellan parterna för invånarnas bästa.
Kopplat till oenighet/tvistehantering, kommer det att finnas någon tidsram för eskaleringstrappan?
Patientens behov av god och säker vård ska alltid tillgodoses utan onödigt dröjsmål. Patienten ska inte påverkas av oenighet eller tvist vilket kan innebära en tillfällig lösning under pågående eskaleringsprocess. En fast tidsram är inte satt men oenighet och tvist ska alltid hanteras skyndsamt.
Om hanteringen för den enskilde innebär att ingen tar ansvar för en tillfällig lösning, hur kan det hanteras?
Parterna har en skyldighet att följa hälso- och sjukvårdsavtalet. Det är ett gemensamt ansvar för parterna att den enskildes situation löses utan onödigt dröjsmål och att komma överens om vem som har ansvar för olika hälso- och sjukvårdsinsatser.
Kommer en skrivning finnas kopplat till det ni sagt om att den enskilde inte ska komma i kläm och att tvistehanteringen ska ske parallellt?
Under remissbearbetningen kommer texterna att ses över om oenighet och tvist.
Finns det en risk med att tvistehantering fortsättningsvis inte ska inkludera vårdsamverkansstrukturen i relation till att det är där ansvaret för implementering av länsgemensamma styrdokument för samverkan finns?
Texten i hälso- och sjukvårdsavtalet stärkes hanteringen av oenighet och tvister genom att ansvaret läggs på parterna, i stället för på vårdsamverkansstrukturen. Vårdsamverkans roll kommer framöver bli viktig i spridning av lärdomar och erfarenheter, lokalt, delregionalt och i länet.
Vad innebär begreppet ”Avvikelser mellan vårdgivare”?
Vid avvikelse mellan vårdgivare har en händelse inträffat där länsgemensamt framtagna avtal, lagreglerade överenskommelser eller andra styrdokument inom vård och omsorg inte har följts.
Hur säkerställs implementeringen av hantering av oenighet och tvist?
Det är respektives parts ansvar att ta till sig nya styrdokument, och implementera dom i sina verksamheter. Det kommer att finnas länsgemensamt implementeringsmaterial.
Idag blir det ofta tvister mellan sjuksköterskor från olika verksamheter som hamnar i oenighet vilket tar mycket energi och blir bortkastad arbetstid!
Vi ser att det angeläget då det är vanligt förekommande, det är respektive parters ansvar att kommunicera med vårdgrannar på ett konstruktivt sätt. Ibland kan man behöva lyfta luren för att otydligheter ska förtydligas.
I informationen framgår att det är viktigt att avsändaren informeras om vad som blivit fel och vad som görs åt saken. Egen erfarenhet säger mig att det oftare bör samverkas i själva utredningen av en händelse för att nå en förändring och det är idag mycket ovanligt att vi pratar med varandra i dessa ärenden. Har era dialoger lyft något om samverkan i analysen och i framtagandet av effektiva åtgärder?
För att säkerställa en så effektiv utredning, åtgärd och uppföljning som möjligt, är det föredömligt att analysera avvikelser gemensamt över partsgränserna. Detta främjar samverkan och en helhetsförståelse, vilket kan leda till mer träffsäkra och hållbara lösningar.
Remissprocess
När skall remissvar vara inne?
19 juni 2025 klockan 12:00.
När kommer remissvaren att bearbetas?
Arbetsgruppen arbetar med detta systematiskt under perioden 19 juni-21 augusti.
Avtal och överenskommelser
Grupperingar som har ingått i arbetet
Gemensam arbetsgrupp
- Processledare
- VGR representanter
- Kommun representanter
Gemensamma grupperingar
- Politiska samrådsorganet (SRO) - Politiskt samrådsorgan för samverkan mellan VGR och kommun.
- Politisk referensgrupp - Region- och kommunpolitiker
- Gemensam operativ styrgrupp - Processledare och respektives chefer
Gemensamma stödfunktioner
- Koordinator
- Kommunikatör
- Jurister
- Event och mötesservice
Regionens interna grupperingar
- Regional styrgrupp
- Referensgrupper
Kommunens interna grupperingar
- Kommunal styrgrupp
- Referensgrupper
Vad innebär det nya avtalet?
Uppdraget är att ta fram ett modernt, framåtriktat avtal. Avtalet behandlar frågorna VAD och ATT. Tillämpning och HUR beskrivs i länsgemensamma och delregionala riktlinjer och rutiner. Man behöver läsa hela avtalet inklusive överenskommelser för att få en helhetsförståelse. Avtalet lyfter invånarens eget ansvar och hemmet som en viktig gemensam arena.
Avtalet är avskalat – vad innebär det?
Uppdraget från SRO är att ta fram ett nytt Hälso- och sjukvårdsavtal som är framåtriktat, modernt och tydligt. Avtalet reglerar VAD och ATT och ska passa för alla parter oavsett förutsättningar.
Till avtalet finns lagreglerade överenskommelser, vars innehåll inte upprepas i både avtal och överenskommelser.
Vad är skillnaderna/nytt gentemot tidigare avtal?
Ny struktur med nya rubriker. Tydligare skrivning om att primärvården är navet vid hälso- och sjukvård i hemmet. Avtalet beskriver övergripande nivå, VAD och inte HUR. Utvecklingsområden och intentioner finns i Färdplanen och ingår inte längre i avtalet.
Färdplanen nämns i sammanhanget – Vad är det för något?
Strategi som beskriver länsgemensam målbild för god och nära vård och vilka områden region och kommuner gemensamt beslutat att kraftsamla kring. Ligger till grund för hälso- och sjukvårdsavtalet.
Färdplan – länsgemensam strategi för god och nära vård
Avtalet hänvisar till närområdesplan – Vad innebär det?
Närområdesplan tas fram gemensamt och följs upp i lokal samverkan. Den beskriver hur lokalt samarbete skall ske mellan kommunal och regional primärvård.
Definitioner
I avtalet finns en definitionslista för att beskriva vanliga begrepp.
Vad handlar stycket "Specialiserad vård i hemmet" om?
Allt fler patienter har behov av och har möjlighet att få specialiserad vård i hemmet. Det innebär att hemmet är en gemensam arena där specialiserad vård, regional och kommunal primärvård samarbetar i personcentrerad vård. Det kräver tydlig ansvarsfördelning och ett teambaserat arbetssätt.
Hälso- och sjukvård i hemmet - Hur avgörs det vad som är specialistnivå - och primärvårdsnivå?
Patientens medicinska behov avgör vårdnivå. Tillgängliga resurser och kompetens i det individuella patientärendet avgör var vården kan utföras och av vem. I det individuella patientärendet ska det överenskommas och klargöras vem som ansvarar för vad.
Vad innebär egenvård/eget ansvar?
Målet är att utgå från patientens egen förmåga i första hand och använda patientens egna resurser för sin vård och behandling. Alla parter ansvarar för att stötta patient att ta eget ansvar för sin hälsa.
Vid behov av ett formellt egenvårdsintyg utfärdas det av den som ordinerat hälso- och sjukvårdsinsatsen.
Överenskommelsen läkarmedverkan har ändrat namn, varför har den det?
Rubriken markerar att läkaren är en aktiv part i teamet runt patienten. Regionen har ansvaret för läkare i kommunal primärvård.
Hjälpmedel – Varför är det så övergripande beskrivet?
I regionbildningsavtalet 1999 reglerades att kommunerna ska kunna förskriva vissa hjälpmedel på regionens bekostnad. Sedan dess har ytterligare produktgrupper tillkommit. Detaljerna regleras i Handbok för personliga hjälpmedel. I avtalet kommer detaljer kring frågan inte att regleras då beredning och beslut sker i den partssammansatta samverkan för hjälpmedel, med representanter från kommunerna och Västra Götalandsregionen.
Det finns idag ett 30-tal produktgrupper som kommunerna kan förtroendeförskriva på regionens kostnadsansvar.
Vad gäller för vaccinationer?
Regionen har ett samordningsansvar för genomförande av vaccinationsarbetet. Huvudmännen hanterar vaccinationsinsatser i samverkan. Målet är att på ett patientsäkert sätt uppnå hög vaccinationstäckning för gemensamma patienter.
Asylsökande och utlandssvenskar finns inte med
Det är regionens ansvar.
Avtalet kompletteras med patientfall
Patientfall arbetas fram under 2025 för att ge vägledning i tolkning av hälso- och sjukvårdsavtalet och lagreglerade överenskommelser.
Ekonomi och tvistehantering
Har ytterligare resurser tillsatts?
Arbetsgruppen har av SRO fått uppdrag att ta fram ett avtal med utgångspunkt i de ekonomiska ramar som finns idag.
Varför ekonomisk reglering och inte sanktioner?
Flera parter har lyft in önskemål om sanktioner i de lägen då avtalet inte följs av endera part. Avtalet föreslår i stället möjlighet till ekonomisk reglering efter eskalering av ärenden enligt föreslagen eskaleringstrappa.
Ekonomisk modell vid in- och utskrivning – Kommer den att ändras?
Överenskommelsen om samverkan vid in- och utskrivning från sluten hälso- och sjukvård innebär ingen förändring i ekonomisk modell.
Tvistehanteringen, har ni tittat på den?
Avtalet innehåller en eskaleringstrappa för tvistehantering där ansvar för att hantera tvist ligger på huvudmännen. Det är skillnad mot idag då tvist ska hanteras via vårdsamverkan.
Arbetsgruppen har fått i uppdrag av SRO att under våren 2025 genomföra ett fördjupat utvecklingsarbete kopplat till patientsäkerhet. Arbetet omfattar avvikelser i samverkan, tvistehantering och ekonomisk reglering.
Tvister – Hur hanteras detta i avtalet?
Avtalet tydliggör hur avvikelser i samverkan och tvistehantering ska hanteras på en övergripande nivå.
Under våren 2025 pågår ett utvecklingsarbete inom tilläggsuppdrag kring patientsäkerhet som omfattar både avvikelser i samverkan, tvistehantering och ekonomisk reglering.
Tjänsteköp – hur löser vi det?
Det regleras inte i avtalet.
Giltighetstid och uppsägning
Vad är giltighetstiden för avtal och överenskommelse?
Hälso- och sjukvårdsavtal och de lagreglerade överenskommelserna gäller under perioden 2027-01-01–2030-12-31.
Senast arton månader innan giltighetstiden löper ut har parterna möjlighet att säga upp Hälso- och sjukvårdsavtal och överenskommelser.
Om ingen part skriftligen sagt upp Hälso- och sjukvårdsavtal eller överenskommelser förlängs de med tre år i taget med arton månaders uppsägningstid.
Vid uppsägning av en lagreglerad överenskommelse upphör den att gälla när den aktuella perioden på fyra år löper ut alternativt när förlängningstiden på tre år löper ut. Det räcker att en part säger upp överenskommelsen för att den ska upphöra att gälla för samtliga parter enligt ovan.
Kan man enbart säga upp hälso- och sjukvårdsavtalet?
Nej, sägs avtalet upp sägs per automatik även överenskommelserna upp.
Kan man säga upp en överenskommelse utan att övriga överenskommelser och avtal sägs upp?
Ja.
Vad gäller vid behov av revidering eller när avtal eller överenskommelse sägs upp?
Uppsägning eller revidering av hälso- och sjukvårdsavtalet omfattar även de fyra lagreglerade överenskommelserna. Överenskommelse kan revideras eller sägas upp separat utan att avtal och övriga överenskommelser påverkas.