Crystal Reports
Crystal Reports är ett utdataverktyg/analysverktyg som, när det gäller personliga hjälpmedel, hämtar data från SESAMs databas.
Hjälpmedelscentralen och VGR IT sköter drift och underhåll av program och servermiljö. Vårdgivare kan ta ut rapporter och statistikunderlag som rör den egna verksamheten, såsom kund- och förskrivarregister, fakturaunderlag och lagersaldon. Vilka standardrapporter som ska finnas tillgängliga i Crystal Reports utgår ifrån Samarbetsavtal för förskrivning av personliga hjälpmedel och fastställs av samordningsfunktionen i samarbete med Hjälpmedelscentralen. Utbudet av rapporter kan därför ändras över tid.
Behörighet
Varje vårdgivare (Offentlig primärvård, sjukhusen, Habilitering & Hälsa och de 49 kommunerna) har möjlighet att få konton med personlig inloggning. Antalet licenser är begränsade och körning av rapporter bör därför samordnas inom respektive vårdgivare.
Vid behov av nytt konto eller om befintligt konto behöver ändras till en annan person fyll i formuläret Ansökan om ny/förändring av befintlig behörighet till Crystal Reports. Om ni vill utöka antal användarkonton ska ni istället mejla till hmc.statistik@vgregion.se
Prenumeration
Vårdgivare kan prenumerera på en eller flera rapporter. Rapporter levereras då automatiskt till angiven mejl-adress i PDF- eller Excelformat. Det går inte att prenumerera på rapporter som innehåller personuppgifter. Önskemål om prenumeration lämnas till samordning.hjalpmedel@vgregion.se
Betalarspecifik statistik
Hjälpmedelscentralen kan mot självkostnad lämna betalarspecifik statistik utöver standardrapporter. Önskemål om detta lämnas till samordning.hjalpmedel@vgregion.se
Logga in i Crystal Reports
Med SITHS-inloggning
Med användarnamn och lösenord
Det är inte längre möjligt att logga in med användarnamn och lösenord. Om du har behörighet, men inte varit inloggad under 2024 behöver du ansöka/ändra via länken under avsnitt om behörighet ovan: "Ansökan om ändring av konto..."