Pax

PAX i skolan bygger på en evidensbaserad modell för att skapa studiero och trygghet i klassrummet. En grundidé är att ge elever positiv återkoppling när de bidrar till trygghet och bra samarbetsklimat. Skolpersonalen fokuserar också på att skapa tydliga och förutsägbara förväntningar på eleverna. Det ska vara lätt att göra rätt, och även vara kul.
Modellen PAX innehåller 10 verktyg som ger stöd på olika sätt. De tar upp situationer som brukar vara utmanande i klassrummet, till exempel övergången från en uppgift till en annan. Varje verktyg bygger på att läraren och eleverna tillsammans skapar tydliga och förutsägbara förväntningar på varandra. Läraren kan sedan använda olika metoder för att väcka elevernas engagemang i att uppfylla dessa förväntningar.
En svensk pilotstudie har visat arbete med PAX ökar elevernas förmåga att samarbeta, samtidigt som det minskar störande beteenden och lärarstress.
”Vårt arbete med PAX skapade en trygg klass och när vår skolpsykolog var och observerade fick jag till mig att han ”aldrig har sett en förskoleklass vara så skolredo som den här.”
Pernilla Eliasson, lärare i förskoleklass, Hindåsskolan
Kontakt
Mikael Szanto, mikael.szanto@borasregionen.se
John Nelander, john.nelander@goteborgsregionen.se
Elisabeth Hansson, elisabeth.hansson@fyrbodal.se
Sara Holm, sara.holm@skaraborg.se