Livsviktiga snack i skolan

En hand håller i en pappersloppa

Livsviktiga snack är ett initiativ som fokuserar på vikten av att barn kan prata om känslor. Forskning visar att risken för bland annat depression och suicid längre fram i livet är mindre hos barn som kan prata om känslor. Hos barn som berättar hur de mår är också risken mindre för missbruk och frånvaro i skolan. 

Livsviktiga snack i skolan är ett läromedel som har sin utgångspunkt i Kapitel 1 och 2 samt det centrala innehållet i LGR22. 

Läromedlet är uppdelat i fyra så kallade pelare med olika teman:   

  • att identifiera och prata om känslor,
  • normer och privilegier,  
  • psykoedukation,  
  • copingstrategier.

Varje pelare innehåller 3–5 lektioner med tillhörande lektionsplaneringar, handledningar och pedagogiska planeringar.

Det finns även ett material för föräldrar, som ger hjälp i att ha samtal om känslor med barn, läs mer i avsnittet Familjestöd.

Livsviktiga snack är framtaget på initiativ av Suicide Zero och finansieras av bland andra Allmänna arvsfonden och Tim Bergling Foundation.

Vill du veta mer?


Kontakt

Marcus Eriksson, Regionansvarig Västra Götaland, marcus@suicidezero.se