Livsviktiga snack i skolan

Livsviktiga snack är ett initiativ som fokuserar på vikten av att barn kan prata om känslor. Forskning visar att risken för bland annat depression och suicid längre fram i livet är mindre hos barn som kan prata om känslor. Hos barn som berättar hur de mår är också risken mindre för missbruk och frånvaro i skolan.
Livsviktiga snack i skolan är ett läromedel som har sin utgångspunkt i Kapitel 1 och 2 samt det centrala innehållet i LGR22.
Läromedlet är uppdelat i fyra så kallade pelare med olika teman:
- att identifiera och prata om känslor,
- normer och privilegier,
- psykoedukation,
- copingstrategier.
Varje pelare innehåller 3–5 lektioner med tillhörande lektionsplaneringar, handledningar och pedagogiska planeringar.
Det finns även ett material för föräldrar, som ger hjälp i att ha samtal om känslor med barn, läs mer i avsnittet Familjestöd.
Livsviktiga snack är framtaget på initiativ av Suicide Zero och finansieras av bland andra Allmänna arvsfonden och Tim Bergling Foundation.
Kontakt
Marcus Eriksson, Regionansvarig Västra Götaland, marcus@suicidezero.se