Det syns inte

”Det syns inte” är ett lärverktyg för högstadiet och gymnasiet. Målet är att eleverna ska få hjälp att hantera livets naturliga upp- och nedgångar och få ökat studiefokus. Innehållet bygger på forskning om hur hjärnan fungerar och om sätt att må bra i en digital värld.
Verktyget riktar sig till pedagoger och elevhälsopersonal och består av lektionsupplägg. Utgångspunkten är dramatiserade filmer med situationer som eleverna kan känna igen sig i. Dramatiseringarna varvas med filmer med experter som förklarar och ger fakta utifrån forskning om hjärnan. Eleverna får också göra övningar och får forskningsbaserade tips på hur de kan skapa förutsättningar för att möta olika utmaningar.
“Bombardemanget av signaler och intryck som förmedlas via digitala skärmar kan få hjärnans responser att skena.”
Sissela Nutley, forskare kognitiv neurovetenskap Karolinska Institutet
Materialet går till exempel igenom hur man kan behöva styra sin uppmärksamhet i en värld av sociala medier och spel och hur prestationsångest kan hanteras.
Verktyget är utformat för att vara lätt att använda, passen är enkla att leda. En del av verktyget är framtaget för att engagera elevernas föräldrar, exempelvis på föräldramöten.
Kontakt
Kontakta kunskapsnoderna eller regionen inom arbetet med Fullföljda studier:
Elisabeth Hansson, elisabeth.hansson@fyrbodal.se
Sara Holm, sara.holm@skaraborg.se
Annan Simonsson, anna.e.simonsson@vgregion.se
"Hela konceptet är omfattande och enkelt att följa. Dessutom är det ett utmärkt diskussionsunderlag. Våra ungdomar blir förvånade när de upptäcker hur mycket mobilen/nätet styr deras vardag. Även insikter om hur måendet och deras skolprestationer påverkas när de inte får ihop tillräcklig sömn"
Catrine Månsson, rektor, Linköpings kommun