Skolan som hälsofrämjande arena

Kille står framför vit tavla i klassrum

Skolan är en unik arena för att främja psykisk hälsa, eftersom den omfattar alla barn. Undersökningar visar också att barn och unga uppfattar skolan som en bra plats att få stöd och kunskap om psykisk hälsa.  Särskilt effektivt blir det när alla elever i en klass eller skola får samma kunskaper.

Den nationella strategin "Det handlar om livet" betonar att skolan ska prioritera hälsofrämjande och förebyggande arbete för psykisk hälsa. Detta innefattar att öka elevers, lärares och elevhälsans kunskap, samt att anpassa elevhälsoarbetet efter elevernas förutsättningar. I Västra Götaland samverkar förskola, skola, socialtjänst och regionen för att stärka barns och ungas hälsa genom gemensamma arbetssätt och kunskapsutbyte.

Pågående arbete i samverkan

Flera ungdomar syns i en skolkorridor

YAM

Elever lär sig förebygga och upptäcka depression 

Elever tänker framför datorn

Det syns inte

Verktyg för elever att hantera upp- och nedgångar och klara skolan

Två personer gör high five

PALS

Modell för all skolpersonal att bidra till välmående och studiero 

Man sitter framför sin dator på ett kontor

Stör döden

Webbkurs för lärare och annan pedagogisk personal för att upptäcka psykisk ohälsa och förebygga suicid

Två ungdomar tittar på en telefon på en buss

Våga berätta

Kunskap och stöd till elever i hur man kan agera vid självmordstankar

Låda med rullade papper som sticker ut från den

PAX

Modell för trivsel i klassrummet

Elever efterfrågar kunskap om psykisk hälsa

Flera undersökningar visar att elever vill lära sig mer om psykisk hälsa. 73 procent av unga i årkurs åtta i Västra Götaland vill lära sig mer om detta på en föreläsning i skolan. Det visar en kartläggning genomförd av Vårdsamverkan 2021.

Rapporten ”Gymnasieskolors arbete för att främja elevers hälsa” av Skolinspektionen, visar att elever beskriver undervisning och information om hälsorelaterade frågor som meningsfull och att de har nytta av det de lär sig. Mest positiva är eleverna till undervisning där det finns möjlighet att diskutera och koppla kunskapen till egna erfarenheter och funderingar. Men många elever uppger i intervjuer att de tycker att undervisning och information är alltför ytlig, och även att det är för stort fokus på fysisk hälsa och hjärnan. Flera elever lyfter behov av andra perspektiv och nämner kunskapsområden som neuropsykiatriska diagnoser, psykisk ohälsa och stress, men också att få samtala om känslor och prestationsångest. Generellt önskar eleverna mer fördjupad och relevant kunskap om hälsosamma levnadsvanor, risk- och friskfaktorer samt verktyg för att må bra.