PALS – en modell som främjar välmående och studiero

PALS är en forskningsbaserad modell som involverar all personal på skolan. Fokus ligger på att alla vuxna på skolan har samma tydliga regler och att de ger eleverna positiv uppmärksamhet och värme. Studier visar att när vuxna tillsammans uppmuntrar barnen och har förutsägbara reaktioner på negativt beteende skapas en trygg och positiv lärandemiljö.
Arbete utifrån PALS-modellen innebär att skolan arbetar systematiskt med personalens förhållningssätt. Stor vikt läggs vid ett generellt positivt klimat på skolan, skapad av de vuxna. En viktig målsättning är att nå alla skolans elever.
Modellen bygger på flera strategier som forskning visar har betydelse för både psykisk hälsa och skolresultat.
I PALS-modellen arbetar all personal på skolan systematiskt med:
- förhållningssätt, bemötande och samsyn i personalgruppen,
- goda relationer mellan eleverna samt mellan elever och personal,
- att ha regler på skolans olika områden som blir tydliga för alla,
- en gemensam syn på reaktioner vid negativt beteende,
- problemlösning och konflikthantering,
- samarbete med föräldrar.
Arbetet med PALS är väl studerat. Forskning på skolor i Norge visar att PALS-skolor har mindre beteendeproblem och en bättre studiemiljö än andra skolor. Elever med behov av stöd är också i högre grad inkluderade på PALS-skolor och har bättre förutsättningar att må bra och klara skolan.
Utifrån ett regionalt beslut har kommunerna i Västra Götaland möjlighet att arbeta med PALS. Utvecklingscentrum för barns psykiska hälsa på regionen ger kommunerna kostnadsfritt stöd att implementera modellen. De utbildar och handleder också PALS-instruktörer som är nyckelpersoner vid införandet av modellen.
”PALS har gett oss att gemensamt se alla elever som ʺsinaʺ elever. Vi har fått en förståelse för hur viktigt det är att alla har en samsyn, ett fint bemötande och förhållningssätt till eleverna.”
Lärare
Kontakt
Åsa Wallentin, Utvecklingsledare, asa.wallentin@vgregion.se
Ebba-Lisa Eckerdal, Utvecklingsledare, ebba-lisa.eckerdal@vgregion.se