Nytt utseende på vårdsamverkans hemsida
vardsamverkan.se och samtliga delregionala sidor har ändrat utseende, skulle något saknas kontakta sidansvarig. Samtliga sidor gås igenom löpande.
Få en sammanfattning om vad som sker i arbetet med Digitala hjälpmedel i samverkan.
Uppföljningen visar att samarbetet kring digitala hjälpmedel utvecklas i rätt riktning och att kommunala och regionala verksamheter överlag är nöjda
Under våren har en uppföljning av samarbetet kring digitala hjälpmedel i Västra
Götaland genomförts. Syftet har varit att förstå dels i vilken utsträckning samarbetet följer överenskommen modell och plan och dels hur samarbetet kan utvecklas och förbättras framåt mot de långsiktiga målen om en god hälsa samt en jämlik vård och omsorg med hög kvalitet för invånarna i Västra Götaland.
Som en viktig del i uppföljningen har kommunerna och regionens berörda
verksamheter fått lämna sina synpunkter i enkäter, intervjuer och fokusgrupper. Även de som arbetar i linjeorganisationen närmast frågorna – exempelvis på
Hjälpmedelscentralen, VGRs upphandlingsenhet och samverkansfunktionen för
hjälpmedelsfrågor har fått ge sin bild, liksom representanter i Ledningsrådet för
hjälpmedel. Detta har kompletterats med statistik och dokumentanalys. Resultatet
från uppföljningen kommer under sommaren publiceras i en rapport på
vårdsamverkan.se samt spridas till er som får detta nyhetsbrev.
I korthet visar uppföljningen att det regionala samarbetet kring digitala hjälpmedel i Västra Götaland fungerar bra och har fått en bra start. Sedan samverkansavtalet undertecknades har utgångspunkten varit att de befintliga strukturerna, processerna och ansvarsfördelningen kring hjälpmedel ska användas, med vissa justeringar utifrån de nya behov som uppstått kopplat till att socialtjänstens produkter inkluderas och att fler digitala hjälpmedel inom hälso- och sjukvård har prioriterats. Uppdragen i avtalet har adresserats, resurser har tillsatts och verksamheterna i regionen och kommunerna uppger att de är nöjda med samarbetet.
Arbetet med Digitala hjälpmedel i samverkan har drivits gemensamt av VGR och
VästKom sedan mars 2021. Under hela projekttiden har externt projekt- och
genomförandestöd tillhandahållits, med gradvis överflyttning av ansvar för
genomförande i den ordinarie linjeorganisationen för hjälpmedel i takt med att
resurser har kunnat tillsättas. Utifrån hur långt arbetet kommit, och att
verksamheterna är nöjda är det naturligt att nu ta nästa steg. Under hösten görs nu de sista stegen i överlämningen – med kunskapsöverföring och projektrapport som sammanfattar det arbete som genomförts med fokus på lärdomar framåt.
Emma Övelius, projektledning
emma.ovelius@lumell.se
Almir Avdic, Hjälpmedelscentralen
almir.avdic@vgregion.se
Kim Engwall, samordnare socialtjänst
kim.engwall@vgregion.se
Mikael Doi, datahantering
mikael.doi@vgregion.se
Elin Hallström, införande och upphandling
elin.hallstrom@lumell.se
Jessica Lagervall Wirén, datahantering
Jessica.lagervall@vgregion.se
Äldre nyhetsbrev är arkiverade och kan fås efter förfrågan till samordning.hjalpmedel@vgregion.se