Samverkansfunktionen

Samverkansfunktionen ingår i samarbetsorganisationen och beredningsstrukturen under Ledningsrådet för hjälpmedel (ledningsrådet). Med kunskap inom området hjälpmedel ska samverkansfunktionen samordna och utveckla frågor på uppdrag av huvudmännen genom ledningsrådet.

Uppdrag

  • Handlägga ärenden som informeras eller beslutas om av ledningsrådet.
  • Samordna agenda och vara sekreterare vid ledningsrådet.
  • Rapportera till ledningsrådet från beredningsgrupperna.
  • Bevaka och föreslå strategiska/taktiska frågor avseende förskrivning och försörjning till ledningsrådet.
  • Samordna och planera beredningsgruppernas arbete.
  • Planera och genomföra aktiviteter inom Forum för information, dialog och förankring.
  • Säkerställa att information tas fram och distribueras samt vid behov upprätta kommunikationsplan.
  • Säkerställa att analyser och uppföljningsrapporter tas fram och förankras.
  • Ansvara för att samarbete sker med vårdgivare/huvudmän och grupperingar inom Regional kunskapsstyrning.
  • Ansvara för att samarbete sker mellan vårdgivare och försörjare/distributör i olika frågor.

Kompetenskriterier

Kompetens hos en eller flera representanter:

  • Fördjupad kunskap om hälso- och sjukvårdsprocessen, vårdsamverkan och aktuellt regelverk.
  • Fördjupad kunskap om förskrivning av hjälpmedel, på övergripande nivå.
  • Fördjupad kunskap om socialtjänstprocessen och aktuella regelverk.
  • Fördjupad kunskap om aktuella avtal och överenskommelse.

 

 

Kontakt vid hjälpmedelsfrågor