Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Påverka samarbetet

Som jag påverkas, påverkas samarbetet. Här är några punkter att ha koll på kring vad som påverkar mig innan, under och efter mötet.

Påverka samarbetet

Innan mötet/dialogen påverkas jag av

  • Mina erfarenheter av tidigare samarbete 
  • Mina erfarenheter av de andra verksamheterna 
  • Mina erfarenheter av de andra personerna
  • Mina förväntningar på samarbete?
    Är det värt mödan/tiden?
  • Min relation till klienten 
  • Min arbetssituation – finns tiden? 
  • Mitt mandat – hur ser min verksamhet på samarbete och att jag lägger tid på det 
  • Hur jag blev inbjuden 
  • Hur trygg jag känner mig i min egen roll och med vad jag får och kan göra 
  • Om jag tycker att det är rätt att jag ska vara med

Under mötet påverkas jag av exempelvis

  • Är förväntningarna på mötet (syfte, genomförande och resultatet) klara för mig?
  • Är de ”vi-klara” 
  • Är mötet väl strukturerat och tryggt i formen? 
  • Blir jag hörd? 
  • Upplever jag att de andra ”bjuder till”? Blir 1+1+1=4 

Efter mötet påverkas jag av

  • Hur blev det för klienten? 
  • Kan jag göra det vi planerade? 
  • Kan de andra göra sina åtaganden? 
  • Följer vi upp planen på ett professionellt och tryggt sätt? 

Och som jag påverkas, påverkas mötet!


Senast uppdaterad: 2020-04-08 17:01