Avvikelsehantering
Avvikelser är ett samlingsbegrepp för händelser som medför eller hade kunnat medföra något oönskat. Rapportering av oönskade händelser är en av hörnpelarna i det systematiska kvalitetsarbetet. Avvikelser i samverkan registreras i MedControlPRO.
Rapportera i MedControlPRO
För att kunna registrera avvikelser i MedControlPRO loggar du in med hjälp av SITHS-kort.
Enda undantag är de de fåtal verksamheter som inte har tillgång till systemet. Det är Beredskapsjouren som fortsättningsvis hanterar avvikelser gällande samverkan via SIMBA-blanketten som finns nedan under Dokument.
Vid frågor, kontakta Johanna Junkvist Lindau - se kontaktuppgifter nedan!
Avvikelsehantering - viktigt ansvar
Effektiv avvikelsehantering syftar till ökad patientsäkerhet och ökad kvalitet på insatser och stöd, genom att identifiera och förbättra eventuella brister i följsamheten till ingångna avtal och överenskommelser samt de sammanhållna processerna mellan kommun och region inom SIMBA.
Det är viktigt att all berörd personal aktivt arbetar med avvikelsehantering. Samtliga medarbetare har ett ansvar att identifiera och rapportera händelser som medför eller hade kunnat medföra något oönskat samt ge förslag till förbättringar.
Dokument
Rutin: Avvikelse-/händelsehantering i samverkan
Blankett för avvikelser/händelser i samverkan OBS - ifyllbar pdf, du kan behöva ladda ner och öppna i Acrobat Reader!