Avvikelsehantering
Varje vårdsamverkansområde ansvarar för att gemensam rutin för avvikelsehantering finns framtagen, enligt det regionala hälso- och sjukvårdsavtalet som trädde i kraft den 1 april 2017.
Effektiv avvikelsehantering syftar till ökad patientsäkerhet genom att identifiera och förbättra eventuella brister i följsamheten till ingångna avtal och överenskommelser samt de sammanhållna processerna mellan kommun och region inom SIMBA.
Det är viktigt att all berörd personal aktivt arbetar med avvikelsehantering. Samtliga medarbetare har ett ansvar att identifiera och rapportera negativa händelser samt ge förslag till förbättringar.
Aktuellt - ny rutin från 1 jan 2021
Från och med 1 januari 2021 registreras avvikelser i samverkan endast i MedControlPRO. För att kunna registrera avvikelser i MedControlPRO loggar man in med hjälp av SITHS-kort.
Enda undantag är de de fåtal verksamheter som inte har tillgång till systemet. Det är Beredskapsjouren som fortsättningsvis hanterar avvikelser gällande samverkan via SIMBA-blanketten.
Rutin: Avvikelse-/händelsehantering i samverkan
Vid frågor, kontakta Johanna Junkvist Lindau - se nedan!
Dokument
Rutin för samverkan - avvikelser
Avvikelseblankett OBS - ifyllbar pdf, ladda ner och öppna i Acrobat Reader!