Avvikelsehantering i samverkan
MedControl PRO
Avvikelser i samverkan är när överenskommelser, riktlinjer och rutiner framtagna i samverkan inte efterföljs. Att rapportera avvikelser är en viktig del i det systematiska kvalitetsarbetet, med syfte att öka patientsäkerheten.
- Överenskommelser, riktlinjer och rutiner i samverkan
- Rapportera avvikelser i MedControl PRO
- Utbildning
- Klassificering
- Åtgärder
- Verksamheternas ansvar i avvikelsehantering
- Statistik
Det är viktigt att all berörd personal aktivt arbetar med avvikelsehantering. Du som medarbetare har ett ansvar att identifiera och rapportera negativa händelser i samverkan och ge förslag till förbättringar.
Efterlevs inte överrenskommelser, riktlinjer och rutiner utifrån Hälso- och sjukvårdsavtalet, dess underavtal eller de delregionala riktlinjerna ska du som medarbetare rapportera händelsen som en avvikelse i MedContrrol PRO.
Överenskommelser, riktlinjer och rutiner i samverkan
Rapportera avvikelser i MedControl PRO
Rapporteringar av avvikelser i samverkan i MedControl PRO enligt den länsgemensamma rutinen.
Rutin för avvikelsehantering i samverkan
För att rapportera avvikelser i MedControl PRO krävs att du har
- ett giltligt SITHS-kort
- en dator med SITHS-kortläsare
- internetuppkoppling
Avvikelsehantering görs i enlighet med de interna rutiner som finns i din organisatoriska tillhörighet.
För att rapportera avvikelser i MedControl PRO krävs ingen extra behörighet.
För att hantera avvikelser i MedControl PRO krävs en särskild behörighet. Ansvariga för ärendehantering utses inom respektive organisation. För ytterligare frågor om ärendehantering och behörighet som ärendehanterare, se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
MedControl PRO
Utbildning
För att lära dig använda systemet kan du ta del av de lathundar och dokument som listas nedan. Du kan även testa systemet i en utbildningsmiljö: Utbildningsmiljö - MedControl PRO
Klassificering
Det är viktigt att noggrant klassificera vilket/vilka avtal och överenskommelser som berörs i avvikelsehanteringen. Detta används för att kunna följa upp våra överenskommelser och ta reda på om det till exempel är följsamheten som brister eller kännedomen om våra överenskommelser.
Se dokument om klassificering ovan.
Åtgärder
Dokumentstöd för planeringsmeddelandet i IT-tjänsten SAMSA
Vid avvikelser bör parterna inom samverkansområdet sträva efter att sätta in åtgärder med hög effektivitet för att förhindra att mindre allvarliga händelser återkommer. Det kan också minska risken för att en allvarlig vårdskada sker.
Tänk på att välja effektivare åtgärder!
Ta hjälp av nedan tabell från SKR: Riskanalys och händelseanalys - analysmetoder för att öka patientsäkerheten Tabell 11. Rekommenderade förbättringsåtgärder prioriterade efter känd verkningsgrad
Mycket effektiva åtgärder | Effektiva åtgärder | Begränsat effektiva åtgärder |
---|---|---|
Massivt engagemang och fokus på patientsäkerhetskultur och patientsäkerhetsarbete från ledningens sida | Förbättrad kommunikation/ dokumentation | Dubbelkontroller |
Ändringar i enhetens fysiska utformning | Mindre arbetsbelastning | Visuella eller andra varningssignaler |
Användartestning av ny utrustning/produkt före inköp | Användarvänligare it-stöd | Nya riktlinjer, protokoll och policyer |
Tekniska barriärer som omöjliggör felanvändning | Minskning/eliminering av störningar | Undervisning/utbildning |
Förenkling av processen och minskning av antalet processteg | Minnesstöd, till exempel checklistor och lathundar | Fler studier/analyser |
Standardisering av utrustning/produkter, processer och rutiner | Minskning/eliminering av produkter eller preparat med liknande namn/utseende | |
Praktisk övning | ||
Motläsning av muntliga ordinationer | ||
Reservsystem för vanliga funktioner |
SKR:s Handbok Riskanalys och händelseanalys - analysmetoder för att öka patientsäkerheten (skr.se). Titta på delar som beskriver just åtgärder.
SKR:s skrift Effektivisering av arbete med Händelseanalys (skr.se). Fördjupande läsning kring samband orsak och åtgärd.
Verksamheternas ansvar i avvikelsehantering
Att rapportera brister i samverkan löper parallellt med verksamheternas avvikelsehantering. Det ersätter inte verksamhetens egna rutiner och blanketter för avvikelsehantering i ledningssystemet utan är ett komplement för att vi ska kunna få fram statistik för att analysera övergripande systemfel i samverkan.
Avvikelsehantering kopplat till respektive verksamhet dokumenteras och hanteras inom respektive organisation enligt lokal rutin.