Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Vårdbegäran - första länken i kedjan av information

Imonida Gjikokaj, Maria Björck
Imonida Gjikokaj och Maria Björck, arbetsteraputer på Närhälsan Uddevalla.
 

Det är med vårdbegäran som informationsutbytet startar. När en patient skrivs in på sjukhus börjar planeringen för att patienten ska komma hem igen så snart som möjligt, på ett tryggt och säkert sätt.

Arbetsterapeuterna Imonida Gjikokaj och Maria Björck är ansvariga för informationshanteringen i SAMSA för Närhälsan Rehab i Uddevalla. För dem har SAMSA blivit en daglig rutin.

− Vi har tid avsatt för SAMSA, och tittar tre gånger om dagen om det finns något nytt. Vissa ärenden behöver hanteras snabbt och andra är det inte lika bråttom med, säger Imonida.

Imonida och Maria turas om, att vara två som delar på det är en fördel.

− Vi hjälps åt, speciellt om någon av oss är ledig. Det tar lite tid att leta upp information i journalerna, kontakta patienterna, bistånd och andra som kan behöva kontaktas. Att vi lägger den tiden betyder att patienten kan känna sig tryggare när det är dags att åka hem, säger Maria.

Det preliminära utskrivningsdatumet blir betydelsefullt för planeringen.

− Vi kan inte stå på trappan när patienten kommer hem, men om vi vet ett utskrivningsdatum så kan vi om det behövs ordna ett hembesök så snart som möjligt efter det. Vi försöker hålla en tid i kalendern för att patienten ska kunna komma igång med träningen hemma, men om utskrivningsdatumet ändras i sista minut blir det svårare att planera. Vi är beroende av bra information från sjukhuset, säger Imonida.

Skärmklipp vårdbegäran.png

Informationen som rehab bidrar med i vårdbegäran underlättar för sjukhusets planering. Och omvänt spelar sjukhusets information stor roll när arbetsterapeuterna planerar inför hemgång.

− Sjukhuset kan till exempel se att patienten har en rullstol. Men de kan inte se om rullstolen finns hos patienten, eller om vi har den eller om den kanske är beställd. Vi skriver alltid om patienten är känd hos oss sedan tidigare, datum för senaste besök, och om det är relevant skriver vi också anledningen till patientens besök. Vi meddelar vilka hjälpmedel patienten har, och det vi skriver underlättar för planeringen från sjukhuset, säger Imonida.

− Och vi behöver bra information från sjukhuset. Om vi får reda på att patienten har trillat och skadat höften så vet vi på ett ungefär vad som behövs i hemmet. Men får vi dessutom reda på att patienten har MS, eller Parkinson, ja, då ändras ju spelreglerna och vi får tänka på ett annat sätt, säger Maria.


Senast uppdaterad: 2020-04-24 09:23