Implementering Slutenvård

Resultatet av projektarbetet har resulterat i en arbetsbeskrivning utifrån vad alla parter ska göra i respektive fas under patientens vårdkedja och visar detaljerat hur vi alla ska arbeta när vi genomfört förändringsarbetet och befinner oss i det önskade läget där effektmålen uppfylls både för den enskilde och verksamheterna. I nedanstående länk ser ni det önskade läget där vi lagt in de 60 aktiviteter vi hittills definierat, detta blir vårt delområdes motsvarighet till en delregional rutin.

Ny arbetsbeskrivning för in- och utskrivning från slutenvården

Vi arbetar fortlöpande med modellen. För att se den senaste versionen, klicka på länken nedan och uppdatera sidan genom att trycka CTRL+F5. På så vis ser du alltid senaste versionen av modellen.

Samverkan vid in- och utskrivning från slutenvården i Göteborgsområdet

Gå in på länken och fundera över

  • Vilka av aktiviteterna gör ni redan i er verksamhet? Vilka gör ni inte?
  • Vilka förändringar behöver komma på plats för att ni ska uppnå aktiviteterna?

Processkartan visar över 60 aktiviteter vi hittills definierat, detta blir vårt delområdes motsvarighet till en delregional rutin.

Implementering

Fas 1: Förberedelse och analys

  1. Skapa medvetenhet om behov av förändring. Filmad dragning från projektet finns som stöd.
  2. Identifiera vilka organisatoriska eller operativa justeringar som krävs för att utföra aktiviteterna i den förtydligade processen. (T ex organisation, informationsvägar, utbildning, rutiner, ansvarsområden, kommunikationsbehov, IT-verktyg)
  3. Ta fram handlingsplan med:
    - Vilka justeringar som behöver göras.
    - Ansvarig för att genomföra justeringarna.
    - En tidsplan för när dessa justeringar ska vara på plats

Fas 2: Planering och strukturering

  1. Utse ansvariga och skapa arbetsgrupper.
  2. Ta ansvar för och säkerställa rollen som informationsstöd till patient och länk mellan denne och SAMSA (kallad ledfyr i projektet).
  3. Stäm av med Region primärvård om hur man kan samarbeta kring information om SIP till patienten.
  4. Ta fram informationsmaterial om vårdprocessen till patient och anhöriga.
  5. Inventera vad som utförs som produktlogik. Prioritera och planera åtgärder för övergång till tjänstelogik.
  6. Planera utbildningsinsatser. (interna/gemensamma)

Fas 3: Genomförande

  1. Intern anpassning. (t.ex. justering av rutiner, resurser eller IT-system).
  2. Utbilda medarbetare i nya arbetssätt. (Internt/gemensamt)
  3. Informera den enskilde och anhörig om vårdprocess och agera länk till/från info i SAMSA enligt förtydligad process.
  4. Dokumentera status, kvarstående behov och insatser tidigt i SAMSA enligt förtydligad process.

Fas 4: Uppföljning och förbättring

  1. Uppföljning och utvärdering
  2. Återkoppling och förbättring
  3. Vidare kontinuerlig utvärdering, förbättring och utveckling av aktiviteterna i tvärfunktionell arbetsgrupp med representation från operativ, taktisk och strategisk nivå.

Hela implementeringsplanen finns i presentationen om projektet: Presentation Projekt in- och utskrivningsprocessen (uppd 2025-06-13)