Implementering Samverkan

Resultatet av projektarbetet har resulterat i en arbetsbeskrivning utifrån vad alla parter ska göra i respektive fas under patientens vårdkedja och visar detaljerat hur vi alla ska arbeta när vi genomfört förändringsarbetet och befinner oss i det önskade läget där effektmålen uppfylls både för den enskilde och verksamheterna. I nedanstående länk ser ni det önskade läget där vi lagt in de 60 aktiviteter vi hittills definierat, detta blir vårt delområdes motsvarighet till en delregional rutin.

Ny arbetsbeskrivning för in- och utskrivning från slutenvården

>> Arbetsbeskrivning (2025): Samverkan vid in- och utskrivning från slutenvården i Göteborgsområdet

Arbetsbeskrivningen fungerar som vårt delområdes motsvarighet till en delregional rutin och innehåller över 60 definierade aktiviteter. Den uppdateras löpande – för att se den senaste versionen, klicka på länken och uppdatera sidan med CTRL+F5.

Reflektionsfrågor – när du läser arbetsbeskrivningen, fundera över:

  • Vilka av aktiviteterna gör ni redan i er verksamhet? Vilka gör ni inte?
  • Vilka förändringar behöver komma på plats för att ni ska kunna uppnå aktiviteterna?
  • Vad behöver ni göra tillsammans – och vad kan ni göra direkt i era egna verksamheter?

Presentation Projekt in- och utskrivningsprocessen (uppd 2025-09-25)

Implementering

Fas 0: Beslut i LGS /  Kritiska beslut

  • Beslut: LGS ställa sig bakom implementering av föreslagen process med tidigare dokumentation/planering.
  • Beslut + Aktivitet: Upplösa UG-SAMSA – tillsätt ny arbetsgrupp Personer med adekvat kompetens från våra olika organisationer. Uppdrag: vidareutveckla projektresultatet i 2c8 och i IT-verktyget SAMSA.  Hålla i gemensamma informationsträffar.
  • Beslut + Aktivitet: Styrgrupp LGS Uppdrag: leda och styra riktningen i förflyttning mot fortsatt önskat läge.
  • Beslut + Aktivitet: Skapa en gemensam förvaltningsstruktur.
  • Beslut + Aktivitet: Tillsätta utbildningsgrupp. Uppdrag: Utbilda medarbetare från parterna, GEMENSAMT och Kontinuerligt

Fas 1: Förberedelse och analys

  1. Skapa medvetenhet om behov av förändring. Filmad dragning från projektet finns som stöd.
  2. Identifiera vilka organisatoriska eller operativa justeringar som krävs för att utföra aktiviteterna i den förtydligade processen. (T ex organisation, informationsvägar, utbildning, rutiner, ansvarsområden, kommunikationsbehov, IT-verktyg)
  3. Ta fram handlingsplan med:
    - Vilka justeringar som behöver göras.
    - Ansvarig för att genomföra justeringarna.
    - En tidsplan för när dessa justeringar ska vara på plats

Fas 2: Planering och strukturering

  1. Konkretisera och enas om gemensamt mål och syfte med samverkan / in- och utskrivnings-processen.
  2. Arbeta ut och enas om processdetaljer som kvarstår eller behöver justeras (t.ex. SIP på sjukhus, avstämnings-möte, LPT/LRV-flöde)
  3. Arbeta ut stöddokument som kvarstår. (Lathundar, dokumentationsstöd till SAMSA, mötesagendor)
  4. Anpassa styrdokument och rutiner.
  5. Planera gemensamma utbildningsinsatser.
  6. Upprätta detaljerad och synkroniserad implementeringsplan

Fas 3: Genomförande

  1. Pilottesta nya lathundar dokumentationsstöd och planeringsprocess.
  2. Utvärdering och ev justeringar i dokumentationsstöd/ aktiviteter i processen
  3. Synkroniserad implementering på bred front.

Fas 4: Uppföljning och förbättring

  1. Uppföljning och utvärdering
  2. Återkoppling och förbättring
  3. Vidare kontinuerlig utvärdering, förbättring och utveckling av aktiviteterna i tvärfunktionell arbetsgrupp med representation från operativ, taktisk och strategisk nivå.

Hela implementeringsplanen finns i presentationen om projektet: Presentation Projekt in- och utskrivningsprocessen (uppd 2025-09-25)