Implementering Samverkan

Resultatet av projektarbetet har resulterat i en arbetsbeskrivning utifrån vad alla parter ska göra i respektive fas under patientens vårdkedja och visar detaljerat hur vi alla ska arbeta när vi genomfört förändringsarbetet och befinner oss i det önskade läget där effektmålen uppfylls både för den enskilde och verksamheterna. I nedanstående länk ser ni det önskade läget där vi lagt in de 60 aktiviteter vi hittills definierat, detta blir vårt delområdes motsvarighet till en delregional rutin.

Ny arbetsbeskrivning för in- och utskrivning från slutenvården

Vi arbetar fortlöpande med modellen. För att se den senaste versionen, klicka på länken nedan och uppdatera sidan genom att trycka CTRL+F5. På så vis ser du alltid senaste versionen av modellen.

Samverkan vid in- och utskrivning från slutenvården i Göteborgsområdet

Gå in på länken och fundera över

  • Vilka av aktiviteterna gör ni redan i er verksamhet? Vilka gör ni inte?
  • Vilka förändringar behöver komma på plats för att ni ska uppnå aktiviteterna?

Processkartan visar över 60 aktiviteter vi hittills definierat, detta blir vårt delområdes motsvarighet till en delregional rutin.

Implementering

Fas 0: Beslut i LGS /  Kritiska beslut

  • Beslut: LGS ställa sig bakom implementering av föreslagen process med tidigare dokumentation/planering.
  • Beslut + Aktivitet: Upplösa UG-SAMSA – tillsätt ny arbetsgrupp Personer med adekvat kompetens från våra olika organisationer. Uppdrag: vidareutveckla projektresultatet i 2c8 och i IT-verktyget SAMSA.  Hålla i gemensamma informationsträffar.
  • Beslut + Aktivitet: Styrgrupp LGS Uppdrag: leda och styra riktningen i förflyttning mot fortsatt önskat läge.
  • Beslut + Aktivitet: Skapa en gemensam förvaltningsstruktur.
  • Beslut + Aktivitet: Tillsätta utbildningsgrupp. Uppdrag: Utbilda medarbetare från parterna, GEMENSAMT och Kontinuerligt

Fas 1: Förberedelse och analys

  1. Skapa medvetenhet om behov av förändring. Filmad dragning från projektet finns som stöd.
  2. Identifiera vilka organisatoriska eller operativa justeringar som krävs för att utföra aktiviteterna i den förtydligade processen. (T ex organisation, informationsvägar, utbildning, rutiner, ansvarsområden, kommunikationsbehov, IT-verktyg)
  3. Ta fram handlingsplan med:
    - Vilka justeringar som behöver göras.
    - Ansvarig för att genomföra justeringarna.
    - En tidsplan för när dessa justeringar ska vara på plats

Fas 2: Planering och strukturering

  1. Konkretisera och enas om gemensamt mål och syfte med samverkan / in- och utskrivnings-processen.
  2. Arbeta ut och enas om processdetaljer som kvarstår eller behöver justeras (t.ex. SIP på sjukhus, avstämnings-möte, LPT/LRV-flöde)
  3. Arbeta ut stöddokument som kvarstår. (Lathundar, dokumentationsstöd till SAMSA, mötesagendor)
  4. Anpassa styrdokument och rutiner.
  5. Planera gemensamma utbildningsinsatser.
  6. Upprätta detaljerad och synkroniserad implementeringsplan

Fas 3: Genomförande

  1. Pilottesta nya lathundar dokumentationsstöd och planeringsprocess.
  2. Utvärdering och ev justeringar i dokumentationsstöd/ aktiviteter i processen
  3. Synkroniserad implementering på bred front.

Fas 4: Uppföljning och förbättring

  1. Uppföljning och utvärdering
  2. Återkoppling och förbättring
  3. Vidare kontinuerlig utvärdering, förbättring och utveckling av aktiviteterna i tvärfunktionell arbetsgrupp med representation från operativ, taktisk och strategisk nivå.

Hela implementeringsplanen finns i presentationen om projektet: Presentation Projekt in- och utskrivningsprocessen (uppd 2025-06-13)