Implementering Kommunal primärvård

Resultatet av projektarbetet har resulterat i en arbetsbeskrivning utifrån vad alla parter ska göra i respektive fas under patientens vårdkedja och visar detaljerat hur vi alla ska arbeta när vi genomfört förändringsarbetet och befinner oss i det önskade läget där effektmålen uppfylls både för den enskilde och verksamheterna. I nedanstående länk ser ni det önskade läget där vi lagt in de 60 aktiviteter vi hittills definierat, detta blir vårt delområdes motsvarighet till en delregional rutin.

Ny arbetsbeskrivning för in- och utskrivning från slutenvården

Vi arbetar fortlöpande med modellen. För att se den senaste versionen, klicka på länken nedan och uppdatera sidan genom att trycka CTRL+F5. På så vis ser du alltid senaste versionen av modellen.

Samverkan vid in- och utskrivning från slutenvården i Göteborgsområdet

Gå in på länken och fundera över

  • Vilka av aktiviteterna gör ni redan i er verksamhet? Vilka gör ni inte?
  • Vilka förändringar behöver komma på plats för att ni ska uppnå aktiviteterna?

Processkartan visar över 60 aktiviteter vi hittills definierat, detta blir vårt delområdes motsvarighet till en delregional rutin.

Implementering

Fas 1: Förberedelse och analys

  1. Skapa medvetenhet om behov av förändring. Filmad dragning från projektet finns som stöd.
  2. Identifiera vilka organisatoriska eller operativa justeringar som krävs för att utföra aktiviteterna i den förtydligade processen. (T ex organisation, informationsvägar, utbildning, rutiner, ansvarsområden, kommunikationsbehov, IT-verktyg)
  3. Ta fram handlingsplan med:
    - Vilka justeringar som behöver göras.
    - Ansvarig för att genomföra justeringarna.
    - En tidsplan för när dessa justeringar ska vara på plats

Fas 2: Planering och strukturering

  1. Utse ansvariga och skapa arbetsgrupper.
  2. Stäm av med Region Primärvård om hur man konkret ska gå tillväga när man ska enas via SAMSA om vem som bäst tillgodoser den enskildes behov.
  3. Stäm av med kommun bistånd hur man inom kommunen kan säkerställa att Kommun primärvård blir tillagda i relevanta ärenden. (GBG)
  4. Inventera vad som utförs enligt gammalt arbetssätt. Prioritera och planera åtgärder för övergång till arbetssätt som beskrivs i 2c8 och leder till uppnådda effektmål.
  5. Planera utbildningsinsatser. (interna/gemensamma)

Fas 3: Genomförande

  1. Intern anpassning. (t.ex. justering av rutiner, resurser eller IT-system).
  2. Utbilda medarbetare i nya arbetssätt. (Internt/gemensamt)
  3. Planera tidigt i SAMSA enligt förtydligad process

Fas 4: Uppföljning och förbättring

  1. Uppföljning och utvärdering
  2. Återkoppling och förbättring
  3. Vidare kontinuerlig utvärdering, förbättring och utveckling av aktiviteterna i tvärfunktionell arbetsgrupp med representation från operativ, taktisk och strategisk nivå.

Hela implementeringsplanen finns i presentationen om projektet: Presentation Projekt in- och utskrivningsprocessen (uppd 2025-06-13)