Checklista för SIP-processen

Checklista för SIP-processen ska underlätta och vägleda i arbetet med SIP-processen.
Checklista för SIP-processen, för utskrift, PDF
Innan mötet
Följande steg görs innan mötet.
Upptäck behov
- SIP i Öppenvården
- Den enskilde har behov som innebär att det finns eller krävs insatser från båda huvudmän?
- Bedöm om en SIP krävs för att den enskilde ska få sina behov tillgodosedda. (systematisk behovsbedömning).
- SIP i samband med utskrivning från slutenvården.
- Den enskilde har behov som innebär att det finns eller krävs insatser från båda huvudmän efter utskrivning från slutenvården?
- SIP ska alltid erbjudas för en trygg och säker hemgång. Den enskilde tackar ja eller nej.
Förbered
- Möte med den enskilde innan kallelse till SIP
- Informera den enskilde om SIP-processen. Informera den enskilde på det sätt hen önskar informationen.
- Vad är viktigt för dig? Kartläggning med den enskilde och ev närstående (se bilaga 1).
- Vilka ska komma och vad vill vi med mötet?
- Skapa tydliga frågeställningar inför mötet (utifrån de kortsiktiga målen).
- Samtycke till att informationsutbyte sker (se vidare under Samtycke).
- Är förmöte med den andra huvudmannen och/eller inbjudna aktörer aktuellt?
- Kostnadsfördelning mellan huvudmän vid placering i HVB? (se bilaga 2).
Samtycke
- Utifrån den enskildes behov och de insatser som krävs kallas huvudmännen och inbjudna aktörer till mötet.
- Ta reda på vad den enskilde INTE vill att samtycket ska gälla.
- Informera tydligt om att detta samtycke gäller.
- Informera tydligt om att detta samtycke är tidsbegränsat till och med.
Kallelse/Inbjudan
- Skriftlig kallelse skickas till huvudmännen.
- Skriftlig inbjudan skickas till inbjudna aktörer.
- Förbered för Skypedeltagande.
- Skicka Skypelänk.
- Kallelse finns i gällande IT-system och som framtagen mall.
- Särskilt viktig information -finns det? Så som tolk, hemlig adress.
- Kallade till mötet.
- Kostandansvar är utrett (se Förberedelse, ovan).
- Ta om möjligt telefonkontakt med de som ska bjudas in (speciellt om någon person är särskilt viktigt för mötet).
- Stäm av möjlig mötestid (gäller vid första mötet).
- Ta reda på ev. Skypedeltagande.
- Berätta kort om frågeställningarna.
- Tydlig tidsram anges för mötet.
- Du har blivit kallad/inbjuden till SIP-möte.
- Kontakta sammankallande om kallelsen kommit till fel verksamhet.
- Ta reda på vilken verksamhet inom din huvudman som är aktuell deltagare på SIP-mötet.
- Meddela sammankallande om vem som kommer medverka på mötet.
- Förbered dig inför mötet utifrån målet med mötet och de frågeställningar som finns. Vad kan du tillföra utifrån din verksamhet? Skaffa mandat i frågor om du behöver det!
- Förbered för digitalt möte. Kontrollera tekniken.
Under mötet
Följande steg görs under mötet.
- Förbered för Skypedeltagande.
- Kontrollera tekniken.
- Dagordning (se bilaga 3).
- Se till att någon dokumenterar – SIP. (se bilaga 5) Skriv på ett sätt så att alla förstår, använd inga förkortningar eller verksamhetsbegrepp.
- SIP ersätter inte den dokumentation som respektive huvudman och inbjudna är skyldig att göra.
Möteshygien för samtliga deltagare
- Kom väl förberedd.
- Håll tiden.
- Låt alla komma till tals.
- Lyssna aktivt och ta ansvar för ditt deltagande.
- Använd ett enkelt språk.
- Tala om vad du kan bidra med, inte vad någon annan borde göra.
- Vara uppmärksam på den enskildes och ev närståendes reaktioner under hela mötet samt bidra till att de känner delaktighet.
Innan mötet avslutas
- Sammanfatta det ni kommit fram till. Gärna så alla ser via kanon eller på Whiteboard.
- Se till att alla på mötet får ett exemplar av SIP.
- Boka tid för uppföljning.
- Huvudansvarig är utsedd.
- Tydliggör vad som gäller om den enskildes livssituation förändras väsentligt, innan den planerade uppföljningen.
Efter mötet
Följande steg görs efter mötet.
- Du är ansvarig för insatser till den enskilde.
- Efter mötet ansvarar varje huvudman, inbjudna aktörer och den enskilde för att utföra sina insatser enligt SIP.
- Du meddelar huvudansvarig för SIP om den enskildes livssituation förändras väsentligt, innan den planerade uppföljningen.
- Du är huvudansvarig för SIP.
- Efter mötet ansvarar varje huvudman, inbjudna aktörer och den enskilde för att utföra sina insatser enligt SIP.
- Om den enskildes livssituation förändras väsentligt, innan den planerade uppföljningen, sammankallar du berörda och den enskilde för att följa upp arbetet.
Uppföljning
- Du är huvudansvarig för SIP
- Du ansvara för uppföljning av insatser inför uppföljningsmötet
- Den enskildes behov och formen av insatser som avgör hur och när uppföljning ska ske. Under uppföljningen utgår man ifrån upprättad SIP.
Senast uppdaterad: 2020-12-14 13:23